Wat doet jouw concurrentie online?
Een aanzienlijk deel van de oriëntatie van consumenten voor de aanschaf van een product speelt zich online af. Tegelijkertijd lijkt het MKB in Nederland hier nog niet voldoende op in te spelen. Maar wie neemt dat het MKB kwalijk? Probeer maar eens op te boxen tegen de Google Adwords budgetten, Facebook advertenties en SEO specialisten van grote spelers.
In een recent onderzoek van Kantar TNS* geeft 55% van de MKB-ondernemers aan overtuigd te zijn van het nut van investeren in digitaliseren en online marketing. De overige 45% van het MKB hecht weinig waarde aan de inzet van online marketing. Een groot gat, in vergelijking met de 76% van de Nederlandse consumenten die online producten en diensten afneemt.
De grootste redenen om online actief te zijn, is de presentatie van het bedrijf (51%), het vergroten van de online vindbaarheid (25%). Het werven van klanten is slechts voor 8% een doel, de helft van het MKB geeft dan ook aan 5% of minder van de omzet direct uit hun online activiteiten te halen. Zo’n 80% geeft aan dat hun online doelen gerealiseerd worden.
Bijna 60% van het MKB doet aan marketing, maar veruit het grootste gedeelte van hen plant deze activiteiten niet en vrijwel geen van hen reserveert hier budget voor. De meeste van hen zetten online marketing zo nu en dan in wanneer er tijd en middelen voor zijn, maar dit heeft geen prioriteit. Dat doet de grootte van de concurrentie opeens een stuk kleiner lijken toch?
Ondernemers geven aan dat de grootste uitdaging gebrek aan kennis is. Daarnaast vinden zij de grootste uitdagingen klanten bereiken, omzet genereren, tijd vinden en kosten. Slechts 62% van het MKB heeft een pagina op social media, tegenover 96% van de Nederlanders. Het MKB zit met name op Facebook (44%), LinkedIn (29%) en Twitter (15%). Van Instagram en Pinterest wordt voorspeld dat het gebruik in de komende twee jaar verdubbeld wordt.
Waar kun je een snelle slag maken?
- Plan je content. Een foto met een korte zin is zo geplaatst, maar al snel effectiever wanneer deze inspeelt op actualiteiten en jouw onderneming op regelmatige basis top of mind is.
- Maak een bedrijfspagina aan op Google. Dit is zo gepiept en maar liefst 75% van jouw concurrenten heeft dit nog niet, terwijl ruim 80% van de consumenten regelmatig via Google naar lokale aanbieders zoekt. Ook voor bestaande klanten is dit handig om snel jouw adres en website even terug te zoeken.
- Vraag klanten niet alleen om een referentie te geven voor op jouw website, vraag hen ook deze als Google review te plaatsen. Maar liefst 72% van de consumenten maakt gebruik van klantenbeoordelingen bij de keuze voor een dienstverlener, terwijl slechts 18% van het MKB hier op inspeelt.
* MKB Online Monitor 2017
Onderzoek van Kantar TNS in opdracht van DTG en MKB-Nederland.