Strategie voor een continue toestroom van klanten
Als je concept staat en de eerste klant zich meldt dient de tweede groeifase zich aan. De tweede groeifase begin je met de eerste klant en eindigt u met een continu toestroom aan klanten. De weg van het een naar het ander kan je op verschillende wijzen bewandelen. In deze blog geven we een aantal strategische stappen weer die onderdeel uit kunnen maken van die weg.
ZET CONTACT OM IN OMZET
Zet het contact dat je al in de vorige fase met jouw doelgroep hebt gelegd om in omzet.
Laat jouw doelgroep verder kennis maken met je en met jouw diensten of producten.
- kom bij de doelgroep aan tafel, luisteren naar de behoefte zet die om naar een concreet aanbod voor die klant
- laat jouw netwerk je nieuwe dienst proberen tegen gereduceerd tarief in ruil voor goede feedback of ambassadeurschap
- hou je netwerk heel goed op de hoogte. Elke 30 dagen in elk geval iets van je laten horen! Maak een communicatieplan voordat je gaat communiceren.
MAAK NIEUWE CONTACTEN
Contact maken kan op vele verschillende manieren, van heel tijdsintensief en rijk tot heel tijdsextensief en arm. Een aantal voorbeelden zijn:
- een goede social media campagne maken
- en mooie bannercampagne doen op een website waar jouw doelgroep graag komt
- een interessante blog of nieuwsbrief te schrijven, of dit als gast doen
- welke dan ook nog eens leiden naar een website of landingspagina waar je het de bezoeker aantrekkelijk en eenvoudig maakt om zijn of haar zijn of haar contactgegevens de delen met je
- netwerkbijeenkomsten bezoeken
- een mailing uitsturen
- adverteren
- of zelf, kan je ook later doen, gaan bellen naar je doelgroep
Kijk hierbij naar wat bij je past en hoeveel tijd je hebt om dit uit te voeren. Kijk natuurlijk ook naar hoe jouw doelgroep hier op reageert. Wat is de meest effectieve methode voor je om in contact te komen?
CONTACT OPVOLGEN
Een eerste contact dient altijd goed te worden opgevolgd. Dat wil zeggen op tijd en met de juiste kwaliteit. Onderzoek daarin wat je echt voor elkaar kunt betekenen. En bouw dat dan verder uit.
MAAK UW AANBOD “PROBEERBAAR”
Definieer jouw aanbod dusdanig dat je potentiële klant het laagdrempelig kan ervaren. Denk hierbij aan de proeverijtjes die in supermarkten worden gehouden? Kan je voor jouw dienst of product een proeverij-vorm bedenken?
ZET JE NETWERK IN OM KLANTEN VOOR JE TE WERVEN
Maak gebruik van de feiten dat mensen die je een warm hart toedragen je graag willen helpen. En dat deze mensen veel mensen kennen die je niet kent.
Maak het wel eenvoudig om aanbevolen te worden. Maak het ook interessanter voor de ambassadeur om je aan te bevelen (laat hem/haar wat extra weggeven). Zo ken ik een kapster die aan loyale klanten een bon geeft voor een vriendin, waarmee de vriendin wat extra krijgt als ze ook echt langs komt om geknipt te worden. Als de vriendin hem incasseert dan krijgt de ambassadeur ook de extra. Een “win” voor alle partijen.
WERK SAMEN
Samenwerking is een “hot” onderwerp, zeker in deze tijd. Het bundelen van krachten is een mooie manier om er samen beter van te worden. En daarin ligt mijns inziens ook de kracht van samenwerking. De valkuil is het managen van verwachtingen over de samenwerking. Het is aan te raden om dit goed aan de voorkant te doen en hulp in te roepen bij het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst.
NEEM OVER
Overname van een bedrijf voor de klanten kan een strategie zijn om meer volume aan klanten te krijgen. In deze tijd zijn er veel bedrijfseigenaren die hun bedrijf willen beëindigen omdat er geen opvolger is of omdat men niet meer wil of kan investeren in nieuwe technieken. Die bedrijven beschikken vaak nog over een rijk bestand van klanten. Op basis van een gedegen overdracht kan dat veel acquisitie inspanning schelen!
Het effectief inrichten van marketing-, sales- en accountmanagementprocessen is 1 van de onderwerpen die aan bod komt in een GroeiPotentie Inventarisatie. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25, mail naar pieter@nononsancy.nl of vul de volgende 8 vragen in voor een gratis en vrijblijvend persoonlijk advies.