Slimme ondernemers creeren overzicht –deel 4-
Een slimme ondernemer werkt dagelijks aan zaken die buiten de waan van de dag vallen. Hij of zij wil voorkomen dat hij een kans mist, onbenut laat of een probleem te lang laat liggen. Daarom neemt een slimme ondernemer tijd om te analyseren waar zijn focus op moet liggen. Deze blog geeft een aantal tips met betrekking tot het bepalen van uw focus en hoe daadwerkelijk uitvoer te geven aan uw besluiten daaromtrent.
VERZAMEL DE GEGEVENS OP 1 PLAATS
Zelf heb ik een “selfmade” excelsheet waarin ik alle informatie verzamel. Aan de hand van “stoplichten” kan ik zien hoe de verschillende succesfactoren ervoor staan. Een “stoplicht” is niets anders dan een vergelijking tussen een target en een daadwerkelijk gerealiseerd resultaat.
Mocht een (rood) “stoplicht” een diepte-onderzoek behoeven, dan klik ik door naar gedetailleerde informatie (metingen). Op basis van het aantal verbeteracties dat nog loopt in mijn overzicht, bepaal ik hoeveel en welke ik ga oppakken.
PAK MAXIMAAL 3 ISSUES TEGELIJKERTIJD OP
Stel uw volledige overzicht staat vol met rode stoplichten. Dat zou erg oncomfortabel kunnen voelen. Op dat moment kunt u 2 foute keuzes maken: niks doen of alles meteen willen oplossen. Bepaal welke 3 succesindicatoren op dit moment het meest beperkend werken en die binnen een maand op te lossen zijn. Pak die als eerste op.
MAAK EEN KORT ACTIEPLAN
Werk de 3 issues uit tot korte actieplannen. Beschrijf wat het doel is van uw plan. Bijvoorbeeld: ik wil voor 31 oktober van 10 verkochte e-books per maand naar 40 verkochte e-books per maand.
Bepaal daarnaast hoe u dit doel kunt bereiken. Brainstorm over mogelijkheden en ideeën. Doe dit alleen of samen met een familielid of een bevriende zakenrelatie. Bepaal wat u gaat doen. Bepaal daarnaast wanneer u wat gaat doen en wie het gaat doen (als u in een team werkt).
VOER HET ACTIEPLAN UIT
Max 3 actieplannen met elk maximaal 10 acties betekent dus elke dag 10 minuten tot een half uur werken aan de verbetering van uw bedrijfsvoering. Spreid uw acties (planning) en maak ze qua tijd niet te groot. Plan een vast moment op de dag waarop u uw acties doet. Hang de actieplannen fysiek op en vink ze fysiek af. Maak hier tijd voor door 1 keer per dag minder uw e-mail te checken.
VIER UW SUCCES! (“I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER!”)
Ik ben er stellig van overtuigd dat dit de meest succesvolle manier is voor ondernemers om zelf te werken aan het verbeteren van de bedrijfsvoering en dus uiteindelijk aan groei. Dat komt omdat deze methode zorgt voor het veelvuldig vieren van successen. Doe dit ook. Het geeft erkenning voor uw eigen harde werk en dat van anderen die met u meedoen. Dit zorgt voor meer sfeer en geeft een “boost” aan de motivatie om de volgende issues op te pakken.
ZORG VOOR REGELMAAT IN UW AANPAK
Na het feestje, de volgende dag weer aan de slag! Ik plan elke maand een avond in mijn agenda om het overzicht bij te werken. Ik kijk dan naar de issues waarop ik moet sturen en besluit waarop ik dat ga doen. Dan begint de hele riedel weer van vooraf aan.
Probeer dit eens voor de maand oktober met 1 actieplan.