Oh nee, weer een idee!
Er zijn ondernemers die kunnen blijven door “bloemkolen” over hun ideeën. Nog mooier, nog goedkoper, nog groter; ga zo maar door. Ik kan hier zelf ook wat van!
Nieuwe ideeën zijn goed, maar ze moeten je niet in de weg gaan zitten. Je kunt niet alles doen. Te veel hooi op je vork nemen is nooit effectief. Hoe kun je omgaan met een stortvloed aan ideeën?
- Toets je idee aan je lange termijn doel
Wat voor effect heeft dit idee op het behalen van mijn grote doel? Draag het niet bij? Doe het dan niet. Je hebt al genoeg goede ideeën die je gaan brengen waar je wilt zijn.
- Kader je idee in
Als ondernemers eenmaal een idee hebben, zien ze vaak al gauw honderden andere toepassingen en aanvullingen. “Ik zou het ook in die sector kunnen verkopen”, “Daar hebben ze er ook behoefte aan”, “Het kan ook nog hierop worden toegepast”, etc.
Herken je dit? Door deze stortvloed van ideeën raak je ver weg van je originele idee. Kader je idee in en keer terug naar de kern. Hoeveel problemen lost dit product op? Beperkt het tot 3 items. Hoeveel verschillende sectoren hebben baat bij dit product? Kies er een of twee.
- Parkeer je idee
Je hebt onbewust de neiging om je eigen ideeën in eerste instantie als een soort “ei van Columbus” te zien. Zet je ideeën eerst op een ideeënparkeerplaats, bijvoorbeeld een Excel document. Check 14 dagen nadat je het idee hebt genoteerd of je het nog steeds goed vindt. Mijn ervaring: 95% valt dan af.
Structureel nieuwe ideeën uitvoeren kost bakken met tijd en geld en draagt in veel gevallen niet bij aan het bereiken van je einddoel. Zorg dus dat je nieuwe ideeën niet in de weg gaan zitten!
Management van groei is 1 van de onderwerpen die aan bod komen in een GroeiPotentie Inventarisatie, waarmee we je helpen ruimte te maken voor de groei van je bedrijf. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25 of mail naar pieter@nononsancy.nl.