Muziek: dé succesfactor voor ondernemers
“Een verkeerde muziekkeuze in een winkel kan je zo 30 procent van je omzet kosten”, zegt Rolf Dröge in een interview aan Trouw. Een groeiend aantal ondernemers ontdekt dan ook dat muziek op maat een belangrijke succesfactor is. En dat geldt niet alleen voor winkels en horeca, maar bijvoorbeeld ook voor de zorg, productie-/fabrieksomgeving, banken en op kantoor.
Een aantal feiten op een rijtje*
- Bijna 50% geeft aan dat muziek in de afgelopen twee jaar belangrijker is geworden voor het succes van hun onderneming;
- 70% van de werknemers werkt productiever wanneer er muziek gedraaid wordt;
- Muziek verhoogt het moreel van de werknemers;
- 93% van het personeel werkt liever met achtergrondmuziek;
- 76% van de klanten vindt dat eerlijkheid samenhangt met achtergrondmuziek;
- Voor 56% van de klanten geeft achtergrondmuziek de garantie vertrouwelijk een gesprek te kunnen voeren.
Ander onderzoek** heeft door middel van hersenscans uitgewezen dat het luisteren van popmuziek tijdens het werk blijer én productiever maakt. En dat werknemers sneller werken, gaat niet ten koste van de nauwkeurigheid/het aantal fouten. Dubbel winst dus. Een ander opvallend resultaat: klassieke muziek zorgde wél voor een positieve emotie, maar mensen gingen er niet sneller van werken dan van popmuziek.
Welke muziek past bij jouw onderneming?
Dat is sterk afhankelijk van jouw branche en doelgroep. Probeer te achterhalen wat door jouw klanten als prettig wordt ervaren en in hoeverre de muziek hoorbaar moet zijn. Werk je in de industrie of op kantoor en heb je vooral muziek ter motivatie van de medewerkers nodig? Dan is popmuziek de beste keuze. En als laatste: geen muziek is beter dan te harde of slecht passende muziek. Neem dus de tijd om hier een strategische keuze over te maken.
*Onderzoek door Leger, in opdracht van Socan en door LSA, in opdracht van Mood Media en SACEM. Onder andere in banken en apotheken.
**Neurensics, door middel van MRI’s.