De ene euro is de andere niet (deel 1/3)
Het verschil tussen een euro en een euro.
Veel van ons hebben tijdens de schooljaren waarschijnlijk wel geleerd dat geld vervangbaar is. We kunnen de ene euro zo omwisselen voor een andere euro; de waarde blijft immers gelijk… Maar is dat wel zo?
Eigenlijk kunnen we concluderen dat dat niet helemaal waar is. Sommige euro’s kunnen toch meer waarde voor een bedrijf hebben dan andere euro’s. Dat kan verklaard worden door 3 dingen:
- Geld heeft verschillende marginale waardes voor een klant zodra het op een andere plek op de balans staat;
- Sommige ‘types’ omzet kosten veel meer middelen en moeite om te verdienen dan andere types;
- Door het verstrijken van tijd verandert de waarde van de euro; het hebben van een euro vandaag is meer waard dan het hebben van een euro volgend jaar.
Om dit nog iets concreter te maken, zullen we in een serie van drie blogs 8 voorbeelden geven en hiermee iets dieper nadenken over de waarde van een euro. Wat betekenen omzet, kosten en waarde nou eigenlijk in verschillende perspectieven? In dit eerste deel alvast 2 voorbeelden!
- Kosten vs. omzet
Producten kunnen waarde creëren zodra de omzet stijgt of de kosten dalen. Omzet en kosten hebben echter een hele andere structuur.
Voorbeeld: als een klant 7% in rekening brengt voor elke euro die binnenkomt en jij €1000 aan producten extra helpt te verkopen, dan verdient die klant dankzij jou €70 extra. Maar stel dat je die klant helpt om €1000 euro te besparen, creëer je €1000 extra waarde. Zo zou je makkelijk €100 kunnen vragen om de kosten te drukken, maar nooit €100 om die extra €1000 aan producten te verkopen.
De les: een euro aan kostenbesparing is echt een euro waard, maar een extra euro aan omzet is vaak veel minder waard. Dit hangt af van de winstmarge.
Probeer eens zelf: hoe kan jij de waarde van een product maximaliseren terwijl je de marges in gedachten houdt?
- Principaal–agenttheorie
Ken je deze nog? De principaal-agenttheorie legt het dilemma uit waarbij twee personen betrokken zijn: de agent en de principaal. De agent maakt beslissingen namens de principaal, maar zal dit wel in eigen belang doen (en die belangen zijn anders dan die van de principaal). Bijvoorbeeld een directeur namens de aandeelhouders. Een moraal gevaar dus.
Dit dilemma ontstaat ook wanneer iemand een product koopt, maar een ander dat product gebruikt.
Voorbeeld: als er een product ingekocht kan worden dat alle 10 engineers in het bedrijf 1 uur per maand bespaart, maar de manager 2 uur per maand extra kost, zal dit lastig aan de manager te verkopen te zijn. Maar stel nou dat het elke engineer 30 minuten bespaart en de manager ook nog eens 3 uur, dan zal de keuze voor de manager een stuk makkelijker zijn. En dat terwijl het in beiden gevallen 8 uur per maand bespaart!
De les: een euro is veel meer waard voor iemand die jouw product zal gaan gebruiken dan voor iemand anders in die organisatie.
Probeer eens zelf: ga eens na hoe jij waarde voor jouw koper kan creëren; en dus al helemaal als dit niet de persoon is die dit product gaat gebruiken.
Gebaseerd op dit artikel van Coding VC (okt. 2017).
De volgende keer bespreken we nog 3 voorbeelden om een euro echt in perspectief te zien. Nu alvast met ons in gesprek over de waarde van jouw euro’s? Vul hieronder je gegevens in.