Maatwerk of standaardisering: wat past bij jouw onderneming?

Pieter Peelen
09 nov 2017

Het onderwijs moet meer maatwerk leveren, de zorg moet meer maatwerk leveren, de politie, de media… van veel organisaties wordt verwacht dat zij op maat kunnen ondersteunen. Veel bedrijven zijn hier ook mee bezig. Maatwerk is de kans om nieuwe klanten te werven en deze volledig naar wens te kunnen bedienen. Maar aan de andere kant staan de voordelen van standaardisering. Zouden ICT-ondernemers bijvoorbeeld snel geld kunnen verdienen met standaardproducten die zij ooit als maatwerk voor een klant hebben ontwikkeld? Wij zetten de voor- en nadelen voor je op een rij!

Voordelen van maatwerk:

  • Specialisering en het bereiken van een niche
  • Gemaakte uren kunnen direct aan de klant gefactureerd worden
  • Gemotiveerde medewerkers door creativiteit en afwisseling

Valkuilen:

  • Te veel keuzes geven aan de klant
  • Te weinig aan de klant factureren en te hoge kosten maken
  • Product voldoet achteraf niet aan de eisen van de klant

Voordelen van standaardisering:

  • Jij en je klanten weten waar ze aan toe zijn
  • Standaard kostenpakket
  • Kostprijs kan worden verlaagd door efficiëntie en hogere oplages

Valkuilen:

  • Verveling en demotivatie van medewerkers
  • Niet kunnen aanpassen aan de veranderende markt
  • Klanten mislopen doordat het product niet exact aan de eisen voldoet

En een combinatie?

Dit kan in sommige gevallen een verstandige (of veilige) keuze zijn, maar toch kunnen hier net zo goed dingen bij misgaan. Zo kan er een identiteitscrisis ontstaan, waarbij de producten niet goed gepositioneerd kunnen worden. Zowel het maatwerk als het werk voor de standaardproducten zullen dan niet goed uitgevoerd worden en zullen misschien door elkaar gaan lopen.

Dus wat wel?

Er zitten aan alle opties dus voor- en nadelen. Het is daarom belangrijk dat jij goed op de hoogte bent van wat er speelt in jouw marktgebied en wat je concurrentie doet. Bij maatwerk ligt er meer focus op relatiebeheer, unieke producten, projectmanagement en creativiteit, terwijl dit bij standaardproducten op efficiëntie, herhaling en distributie ligt. De vereiste vaardigheden zijn dus anders. Bedenk je dus waar je goed in bent en waar jij je energie in wilt steken. Durf een keuze te maken en richt je processen hierop in.

Over dit en over ander soort kwesties kunnen wij met jou in gesprek. Samen vinden we de beste oplossing, passend bij jouw onderneming. Laat hieronder je gegevens achter, dan nemen we snel contact met je op!