Laat u het verschil voelen?
Geïnspireerd door een rapport over de trends die de komende jaren de wereld van MKB-ondernemers gaan beïnvloeden is dit de laatste van 7 blogs. Deze blog gaat over de trend met betrekking tot het creëren van beleving rond uw product. Na de internetzeepbel van 2001 had ik niet durven denken dat ik zelf ooit nog zo mee zou kunnen gaan in “beleving”. Kunt u inspringen op deze trend met uw producten of dienstverlening?
START WITH WHY
Een van mijn favoriete video’s van vorig jaar (2011) is de video van Simon Sinek. Simon Sinek geeft in een kwartier weer hoe u uzelf effectiever kunt presenteren naar de buitenwereld. En hoe u daarbij op een makkelijke manier ruimte maakt voor uitbreiding van uw dienstverlening rond de beleving van uw merk of persoon.
De essentie daarbij is duidelijk maken waarom u de dingen doet die u doet. Wat is daar het verhaal achter? Zoals al eerder genoemd willen mensen “in control” zijn en dus achter de diensten en producten staan die ze kopen. Het vertellen van het verhaal achter uw product is daarvoor van essentieel belang. Daar begint merkbeleving.
DOET U OOK WAT PAST BIJ UW VISIE?
Ook hier zeggen veel bedrijven weer “wat” ze doen, en niet “hoe” ze het doen. Uw visie, het waarom van hierboven, moet handen en voeten krijgen om herkenbaar te worden voor uw potentiële klanten. Het is prijzenswaardig dat u veel wilt betekenen voor kansarme de kinderen in Afrika maar horen daar ook salarissen bij van tonnen voor bestuurders of BN’ers?
Is maatschappelijk verantwoord ondernemen in uw bedrijf ontstaan in het management team of bij de afdeling marketing? Of heeft een medewerker het idee aangedragen en vervolgens de ruimte gekregen om het te gaan doen? Een wereld van verschil.
CREËER EEN MERKBELEVING
Waarmee u echt onderscheidend bent is als u rond uw product door bovenstaande vragen (waarom en hoe) te beantwoorden een merkbeleving kan creëren. Apple is daar werkelijk wereledkampioen in. Als Apple krultangen zou gaan verkopen dan zullen er dames voor in de rij gaan liggen.
Het grote voordeel hiervan is dat u meer kan gaan verkopen aan bestaande klanten. Dat scheelt een heleboel energie steken in nieuwe klanten werven.
KOOPT U “GEBAKKEN WATER”?
Een goed voorbeeld van alles wat er hierboven is geschreven zijn Starbucks en Nespresso. Beide bedrijven hebben een duidelijke visie en hebben deze heel goed weten over te brengen op haar medewerkers maar zeker ook haar klanten. Zie creëren in dusdanige mate een beleving dat mensen bereid zijn om stevig geld te betalen voor een bak “gebakken water” (met alle respect voor de koffie van beide bedrijven, maar het blijft koffie). Laat staan op je vrije dag in een rij te gaan staan, die niet zou misstaan in een Russische supermarkt in de jaren 80 van de vorige eeuw, om wat cupjes te scoren. Ondergetekende doet er onbewust ook stevig aan mee….
Hoe gaat u meer beleving creëren rond uw merk?