Hoe uniek ben je echt?

Pieter Peelen
28 jan 2016

Weet je wat jouw positie ten opzichte van concurrenten is? Veel ondernemers hebben een duidelijk antwoord op deze vraag. Maar klopt dat antwoord wel? Hoelang geleden heb je voor het laatst naar je concurrenten gekeken? Ben je echt nog wel zo uniek als dat je denkt dat je bent?

Ik zie vaak dat ondernemers aannemen dat hun positie ten opzichte van concurrenten niet is veranderd. In onze snel veranderende wereld klopt dat vrijwel nooit. Daarom vinden wij het verstandig om je concurrenten in de gaten te houden. Monitor regelmatig de propositie van je concurrenten en stel vast of je nog net zo onderscheidend bent als je was. Zo niet, schaaf dan bij!

5 vragen om je concurrentiepositie vast te stellen

Hoe stel je vast waar jij staat ten opzichte van jouw concurrenten? Begin met jezelf de volgende vier vragen te stellen

  • Welk probleem los ik op voor mijn klanten?
  • Wat zijn mijn sterke en minder sterke punten bij de uitvoering hiervan?
  • Welke andere partijen helpen ook deze problemen op te lossen?
  • Wat zijn de sterke en minder sterke punten van deze partijen?
  • Waar zit mijn echte onderscheidende vermogen?

Let erop dat je de vragen beantwoordt vanuit het perspectief van de klant: wat ervaren zij als sterke en zwakke punten van jouw concurrent?

Wanneer je dit regelmatig doet, zul je zien dat je concurrenten niet stil hebben gestaan. Hebben zij nog steeds die zwakke punten waar jij je voordeel uit haalde? Zijn je concurrenten überhaupt nog steeds dezelfde partijen? Je concurrenten monitoren geeft in ieder geval genoeg voer om aan jouw waardepropositie te werken!

Of jij actief stuurt op je waardepropositie  is 1 van de onderwerpen die aan bod komt in een GroeiPotentie Inventarisatie. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25, mail naar pieter@nononsancy.nl of vul de volgende 8 vragen in voor een gratis en vrijblijvend persoonlijk advies.