Hoe speel je als MKB'er in op personalisatie?
Het wordt een steeds belangrijker onderdeel van sales en marketing: personalisering. Hoe persoonlijker de communicatie ervaren wordt, hoe loyaler mensen zijn. Dit heeft op zijn beurt een positieve invloed op de klanttevredenheid en de sales.
Met name de mogelijkheden van online personalisatie groeien snel. Maar is dit wel zo makkelijk voor MKB’ers zonder een enorme marketingafdeling? Wij geven je een 4 tips om in te spelen op de karakteristieken van jouw doelgroep!
1. Speel in op locatie
Dit heeft zowel voordelen voor de klant, als voor jou. Gebruik bijvoorbeeld het IP-adres van bezoekers op je website om je website responsive te maken. Bijvoorbeeld door de dichtbijzijnste vestiging als eerste te weergegeven. Heb je een taalbutton bovenin je scherm? Laat de taal van je website automatisch naar Engels gaan bij buitenlandse bezoekers.
2. Speel in op kijk- en klikgedrag
Je hoeft geen data-wizard te zijn om uit te vogelen hoe vaak jouw website bezocht wordt, wie het vaakst jouw e-mails openen en wie er zoal op social media posts reageren. Gebruik deze informatie! Zo zal iemand die vaak jouw nieuwsbrief opent en doorklikt meer betrokken zijn bij je bedrijf, maak daar gebruik van. Stuur met feestdagen een persoonlijk berichtje of vraag hen jou ergens bij te helpen. Vergeet daarbij niet dat de relatie wederzijds is, dus probeer ook andersom extra waarde te bieden. Bijvoorbeeld door een unieke aanbieding te sturen of voorrang te geven bij evenementen.
3. Timing, timing timing!
Op maandag zit niemand te wachten op een uitnodiging voor een bedrijfsborrel; die kun je beter op donderdag- of vrijdagmiddag versturen. Zorg er dus voor dat het tijdstip van het versturen van een nieuwsbrief of het plaatsen van online content strategisch gekozen wordt. Denk hierbij ook aan seizoen. Zoek eens specifiek naar welke invloed de tijd van de week, de maand en het jaar speelt binnen jouw branche. Hier zitten vaak grote verschillen in. Check dan ook direct of er activiteiten of speciale dagen gepland staan, zoals feestdagen of evenementen, en probeer daar dan op in te spelen!
4. Persoonlijk presenteren van producten
Niet elk bedrijf kan maatwerk leveren. Als dit wel kan: vooral doen! Maar als je gebonden bent aan vaste producten of diensten, kun je toch proberen het iets persoonlijker te presenteren. Denk aan de Coca-Cola flesjes met je eigen naam of het beschrijven van de Starbucks bekers. Dit kan op een hele simpele manier: gewoon vragen! Vraag bijvoorbeeld voor welke gelegenheid iemand op je website is. ‘Organiseer je de trouwerij van iemand anders of ga je zelf trouwen?’ of ‘Reis je privé of voor je werk?’. Hier kun je vervolgens gemakkelijk op inspelen door foto’s of teksten aan te passen.
Kortom: probeer creatief te denken, het hoeft absoluut niet niet ingewikkeld te zijn. Des te meer je van iemand weet, des te beter je kunt personaliseren, maar houdt altijd in gedachten: personaliseer voor meerwaarde, niet omdat het kan. Welke personalisatie maakt het voor jouw klant echt gemakkelijker? Ga er zelf eens mee aan de slag en voer testjes uit om te kijken wat het beste werkt. Wij horen graag het resultaat!