Hoe bereik je je doelgroep met Facebook?
Bijna 8 van de 10 Nederlanders maakt gebruik van één of meer of meerdere social media. In Nederland maken 7,9 miljoen mensen gebruik van Facebook, waarvan 5 miljoen dagelijks. Als ondernemer is Facebook dus een goed middel om in contact te komen met (potentiële) klanten.
EFFECTIEVE CONTENT DIE UITDAGEND GENOEG IS OM TE LEZEN
Om content te maken die gelezen wordt, moet je als ondernemer eerst een duidelijk beeld van de volger hebben. Daardoor is het gemakkelijker om de content aan te laten sluiten bij de behoefte van deze doelgroep. Verder kun je vooraf bepalen of jouw doelgroep ook daadwerkelijk aanwezig is op Facebook.
BEKIJK DE COMMERCIELE DOELSTELLINGEN VOOR FACEBOOK
Als ondernemer heb je altijd een reden om Facebook in te schakelen. Dit zorgt ervoor dat je op een later tijdstip analyseert of de doelstellingen ook zijn behaald.
Doelstellingen Facebook:
- Merk: naamsbekendheid, klantenbinding of merkbeleving
- Verkoop: bestaande of nieuwe klanten aanspreken met doel omzet, verkoop of marktaandeel
- Service verlenen: informatie verstrekken om service te verlenen aan bestaande en potentiële klanten
- Productontwikkeling: klantbehoeftes meten en bepalen
Nu ben je op weg om effectieve content te maken voor Facebook die ook succesvol is. De belangrijkste onderdelen zijn bekeken en nu ga je verder met de invulling.
FACEBOOK IS FUN MET EEN KLEINE BEETJE RELEVANTIE
Het is belangrijk om op Facebook relevantie te combineren met fun. Een grappige afbeelding of tekst krijgt meer likes dan een saaie opsomming van diensten.
En nu wordt het leuk, want hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf de Funfactor krijgt? Hieronder zie je een paar tips die je als ondernemer gelijk kunt toepassen:
- Maak de content vooral casual, maar blijf wel dicht bij je eigen waarden die jij als onderneming belangrijk vindt.
- Beloon de volgers voor hun loyaliteit en reacties. Reageer dus altijd op opmerkingen en bedank ze voor hun mening.
- Inhaken op actualiteiten. Zorg voor nieuwswaarde op je pagina.
- Kondig nieuws over het bedrijf als eerste aan op Facebook. Beloon trouwe volgers door hun als eerste op de hoogte te stellen van acties of nieuwe producten.
- Verpak de boodschap in een afbeelding. Een beeld brengt een beleving sterker over dan tekst.
- Zet call-to-actions in je boodschappen. Ga de dialoog aan en inspireer de volgers om een reactie achter te laten of een bepaald gedrag uit te voeren.
WAT IS JOUW FACEBOOK FUNFACTOR?
Zoek naar jouw unieke Funfactor en experimenteer met de mogelijkheden van Facebook. Maar laat vooral het ware gezicht achter het bedrijf zien en ga de interactie aan met jouw volgers. Dan levert Facebook een mooie bijdrage aan het communicatieplan van jouw bedrijf en is het mogelijk om het succesvol in te zetten.
Laat je ons weten wat jouw unieke Facebook Funfactor is?
Gast blog van Danielle Riemersma