Hoe afmaken je tot 30% efficiënter kan maken
Menig ondernemer is fantastisch in de fase dat een nieuw idee moet worden uitgedacht, of super enthousiast als hij/zij “het licht ziet”. Alleen succesvolle ondernemers lukt het ook om er daadwerkelijk een succes van te maken. Vaak blijft het bij (om)denken of brainstormen, maar wordt er te weinig daadkracht en actie getoond richting het resultaat.
Uit onderzoek blijkt dat hiermee tot 30% aan tijd aan verloren gaat. Dat zit deels in het missen van opbrengsten door het niet afmaken, de tijd die in niet afgemaakte zaken gaat zitten en de tijd die het steeds opnieuw oppakken extra kost.
Hoe kun je ervoor zorgen dat je zaken ook echt afmaakt? Kijk welke van de volgende 4 manieren het beste bij jou past:
- Iemand anders regelen
Het is goed om te focussen op jouw kernkwaliteit. Ben jij het sterkst in het bedenken van nieuwe ideeën, maar niet zo sterk in de uitvoering? Accepteer dat dan en haal er je voordeel uit. Neem iemand aan of wijs iemand aan binnen je team die de verantwoordelijkheid krijgt om er een bewezen succes van te maken. Zo kun jij je focussen op waar je echt goed in bent en worden die goede ideeën ook omgezet in successen.
- Jezelf dwingen tot vervolgstappen
Als je de uitvoering niet uit handen wilt geven, zoek dan naar manieren om jezelf te dwingen tot vervolgstappen. Zet je vervolgstappen duidelijk op papier, herinner jezelf hier regelmatig aan en stel deadlines voor jezelf. Je kunt ook alvast een beloning voor jezelf bepalen voor als je de deadlines haalt.
- Geen nieuwe dingen oppakken
Beheers jezelf in het oppakken van nieuwe dingen als het oude nog niet af is. Je hoeft niet alle kansen voorbij te laten gaan, maar laat kansen rusten waar het kan.
In mijn kantoor hangt voor iedere werknemer een whiteboard met 3 kolommen: to do, doing, done. Heb je een nieuw idee of een nieuwe kans, maar heb je al dingen staan in “doing”? Plaats het dan in je “to do” en begin er pas aan als je “doing” kolom weer leeg is.
- Focus je op 1 ding tegelijkertijd
Pak niet teveel dingen tegelijkertijd op. Ik streef ernaar om 1 ding in mijn “doing” kolom te hebben en dat eerst af te maken voordat ik het volgende oppak. Het geeft mij veel energie om elke dag gewoon een aantal zaken volledig te hebben afgemaakt. Dat houdt je in je flow.
Structureel zaken niet afmaken kost bakken met tijd en geld. Begin dus niet alleen, maar maak ook af!
Zaken afmaken is 1 van de onderwerpen die aan bod komen in een GroeiPotentie Inventarisatie, waarmee we je helpen ruimte te maken voor de groei van je bedrijf. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25 of mail naar pieter@nononsancy.nl.