De winnaars van de crisis
Uit recent Nederlands onderzoek blijkt dat in 2013 bijna 30% van het MKB qua omzet is gegroeid. Van deze MKB’ers heeft zelfs 25% meer dan 20% groei bereikt. Nu is de Nederlandse economie in 2013 niet gegroeid. Hoe komt het dat het deze bedrijven toch lukt?
Crisis = kans of probleem
Eén van de meest dominante eigenschappen van effectieve ondernemers is weten te reageren op gebeurtenissen in het leven op een manier waardoor het negatieve effect van die gebeurtenissen wordt geëlimineerd. De Houdini’s onder ons zitten absoluut in de snelle groeiers groep.
Geen excuses
In mijn dagelijkse praktijk kom ik het nodige excuus-truus gedrag tegen bij ondernemers. Bijvoorbeeld op evenementen van brancheverenigingen over groei en innovatie waar altijd wel een stel azijnzeikers zijn die roepen “hoe moeilijk het allemaal wel niet is in deze tijd”.
In 1 op 1 gesprekken waarin de schuld bij een ander wordt gelegd, ondermaatse prestaties worden gebagatelliseerd (vaak met als excuus “de crisis”), mensen die ondermaats presteren niet zijn aangesproken en (heel soms) adviezen niet worden opgepakt omdat de tekkel moest bevallen. Je moest eens weten wat mensen allemaal bedenken om iets niet te doen.
Crisis in ons hoofd
Zo zit de echte crisis dus in ons hoofd. In onzekerheid, onvermogen of belemmerende overtuigingen. Bij mij, bij jou, bij iedereen die hier niets aan doet. Het is allemaal heel menselijk dat dit gebeurt. Je hebt wel zelf de keuze of je dit toelaat.
Stappen maken
Succesvolle ondernemers maken de volgende keuzes:
- Ze nemen altijd verantwoordelijkheid voor hun eigen zaken;
- Ze kiezen hun respons op wat er gebeurt altijd zelf;
- Ze weten tijdig wat ze gaan doen;
- En ze blijven altijd sturen op de gewenste uitkomst.
En nu: gaan doen!
Geen excuses meer, wees een winnaar!
Auteur: Pieter Peelen