De sleutel tot succes in 2012: vertrouwen!
Als het wat minder goed gaat met de economie is dat voor veel mensen een mooie reden om angst te gaan zaaien. Angst zorgt voor paniek en apathie en dus een negatieve spiraal. Hoe kunt u zich zo profileren dat u hier niet in meegaat? Er is maar 1 oplossing: bouw aan vertrouwen!
WEES AUTHENTIEK
U anders voordoen dan u bent levert bij veel mensen intuïtief de kriebels op. Het ongemakkelijke gevoel of de twijfel kan er in combinatie met angst of onzekerheid, net voor zorgen dat u de opdracht niet krijgt. Terwijl u hem perfect had kunnen uitvoeren… Ook hoor ik veel opdrachtgevers over “de klik” die ze voelen; die kan alleen maar voortkomen uit iets authentieks.
WEES CONSISTENT
Doe wat u zegt en zeg wat u doet. Wees eenduidig in uw uitingen. Als u overkomt als iemand die zo veranderlijk is als het weer, dan schept dat niet veel vertrouwen. Mensen zien u dan als onbetrouwbaar.
PAS OP MET VERWACHTINGEN SCHEPPEN
Een verwachting schept een plicht. Pas dus op met het doen van toezeggingen die u echt niet kunt waarmaken. Enig opportunisme als ondernemer is onmisbaar, maar schiet niet te veel door.
GEEF OPENHEID
Als het niet lukt om een toezegging waar te maken, wees daar dan open in. Geef aan wat ervoor heeft gezorgd dat het niet is gelukt. Maar belangrijker; luister naar wat dat betekent voor de ander en creëer een oplossing die voor beiden een goed alternatief is.
GEEF VERTROUWEN DE TIJD
Een plant gaat niet 3 keer zo hard groeien als u hem 3 keer per dag water geeft. Zo gaat het ook met vertrouwen. Het opbouwen van vertrouwen kost tijd, soms meer dan dat u zou willen. Goed relatiemanagement vormt hier de enige oplossing. Zorg dus voor regelmatig, maar geen overvloedig contact!
WEES DANKBAAR EN BELANGSTELLEND
Oprechte dankbaarheid, interesse en belangstelling zijn grote goederen. Pak elke gelegenheid aan om te bedanken of belangstelling te tonen. Waardering uiten is een echte vermenigvuldiger.
WEES BEHULPZAAM
Als u een ander kunt helpen; doen! Betaalt zich altijd (wellicht via een heel andere weg) terug. Laat de transactionele benadering los: een ander helpen is pas echt oprecht als u niet iets terugverlangt.
STEL U KWETSBAAR OP
Vragen om feedback (en daar actief naar luisteren en handelen) of toegeven dat u iets niet voor elkaar krijgt, zijn heel krachtige uitingen van uw vertrouwen in de ander. Dus gooi de schroom van u af en doe het!
Veel succes met het uitvoeren van deze tips. Ik hoop dat u zich hiermee beter kunt profileren!