De kunst van verbouwen met de winkel open
De operationele waan van de dag vraagt al veel van je. Maar je wilt ook bouwen aan een beter bedrijf. Hoe krijg je dat in hemelsnaam goed gecombineerd? Inzicht hierin en het daadwerkelijk doen zijn voor veel ondernemers stappen die nooit genomen worden.
Is dit dan te moeilijk of gewoon niet te doen? Nee, want er zijn er wel die het doen. Er zijn ondernemers die alleen maar ‘bouwen’ terwijl de winkel gewoon doordraait. Hoe doen ze dat? Wat zijn kenmerken van dit soort ondernemers? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
- Visionair
Als je weet waar je naartoe wilt en waar niet, dan scheelt je dat een hoop tijd, energie en geld. Klinkt eenvoudig, maar dat is het voor veel ondernemers niet. Ondernemers die weten wat ze willen, zetten hun gering beschikbare bouwtijd in voor de juiste zaken. Werken aan de juiste zaken geeft resultaat in lijn met de visie en dus energie.
- Gedisciplineerd
Ondernemers die goed bouwen, zijn gedisciplineerd om dit ook te willen doen. Oftewel, ze leggen zichzelf een prestatienorm op waaraan ze een onwrikbaar commitment koppelen. Ook in moeilijke omstandigheden verlangen ze van zichzelf dat ze zich aan dat commitment houden. En beter nog: in eenvoudige omstandigheden doen ze niet meer dan dat. Zo brengen ze zichzelf in een continue verbeter- en bouwflow.
- Creatief
Bouw ondernemers zijn zich bewust van het feit dat zij hun creativiteit moeten gebruiken om meer bouwtijd te creëren. Ze stoppen hun creativiteit niet alleen in hun product of dienstverlening, maar ook in innovatie en organisatie ontwikkeling. Daarbij gaan zij uit van experimenten, pilots en minimalistisch ontwikkelde diensten en producten om kleinschalig ervaring op te doen. Werkt het, dan geven ze pas vol gas!
- Behouden
Bouwers zorgen ervoor dat ze nooit onnodige risico’s lopen. Ze gaan uit van ‘worst case scenarios’ en rekenen zich niet rijk. Ze zijn reëel in wat er kan binnen een bepaald tijdsbestek en realistisch in verwachtingen. Daardoor verliezen ze ook minder tijd, geld en energie aan alle zaken die afbreukrisico’s met zich mee brengen.
- Leergierig
Vanuit discipline werken bouwers cyclisch aan verbeteringen. Deze ondernemers vergeten cycli niet af te maken. Ze evalueren vaak om te verklaren waarom zaken slecht of goed gaan en gebruiken die lessen in hun volgende bouwcyclus.
Leergierigheid zit ook in het feit dat deze ondernemers bij het bouwen niet uitgaan van aannames. Ze checken al hun hypotheses met betrekking tot innovatie en ontwikkeling bij degene voor wie ze het uiteindelijk doen.
- Zelfbewust
Ondernemers die dit goed kunnen, weten dat je de kunst van het verbouwen met de winkel open niet ergens kunt kopen. Je moet er zelf mee aan de slag. Ook hier geldt “the bottleneck is always at the top of the bottle”. De mate waarin je je bovenstaande eigenschappen eigen kunt maken, zorgt ervoor in hoeverre je dit ook goed kunt toepassen (doen!) in de praktijk.
In hoeverre beschik jij over deze eigenschappen? Heb je er 1 die hier nog bij moet die wij niet hebben genoemd? Wil je aan de slag om hierin voor jezelf een sprong vooruit te maken? Laat het ons weten!