De 5 pijlers van 'high performing organizations'
Veel ondernemers investeren hun geld, tijd en energie in de verkeerde zaken. Daardoor blijft groei uit. De vraag blijft echter: wat zijn dan de juiste zaken? Het onderzoek van het Center of organisational performance helpt deze vraag te beantwoorden. Zij hebben 2300 onderzoeken en 26.000 enquêtes naast elkaar gelegd. De hieronder beschreven 5 overeenkomsten van High Performing Organizations (HPO’s) komen uit dit onderzoek naar voren.
De vijf pijlers van een HPO
Hierbij een kort overzicht van de vijf pijlers waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze een doorslaggevende invloed hebben op de prestaties van organisaties:
1. HET MANAGEMENT IS VAN EEN HOGE KWALITEIT EN COMBINEERT INTEGRITEIT EN COACHEND LEIDERSCHAP MET SNELLE BESLUITVORMING.
Stel jezelf eens de volgende vragen: Wat heb ik de afgelopen tijd gedaan om mezelf te ontwikkelen op dit gebied? In hoeverre focus ik in mijn team op leren in plaats van controle? Hoe lang doen wij over het nemen van een besluit? Wat zou dat kunnen versnellen?
2. DE CULTUUR VAN EEN HPO BETREKT IEDEREEN INTENSIEF VIA EEN OPEN CULTUUR EN DIALOOG GERICHT OP ACTIES VOOR BETERE PRESTATIES.
Dit lijkt wel de kernboodschap te zijn van sociale innovatie. Uit onderzoeken naar de effecten van sociale innovatie blijkt dat het je rendement op een innovatie met 20 tot 30% verhoogt. Hoe stel jij je actieplannen centraal? En wat doe je om de kennis in je organisatie voor de uitvoer daarvan te benutten? Sta je open voor de dialoog met jouw team?
3.DE LANGETERMIJNGERICHTHEID VAN EEN HPO GELDT VOOR KLANTEN, LEVERANCIERS EN SAMENWERKINGSPARTNERS, MAAR VOORAL OOK VOOR MANAGEMENT EN MEDEWERKERS. NIEUW MANAGEMENT WORDT DOOR PROMOTIES VAN BINNENUIT AANGEVULD.
De lange termijn is dus erg belangrijk, en dus de relatie. In hoeverre houd je op regelmatige basis structureel contact met bovenstaande succesfactoren? In hoeverre zijn leveranciers en samenwerkingspartners op de hoogte van jouw strategie en hun rol daarin? Wordt jouw opvolger nu al intern klaargestoomd?
4. EEN HPO KENT HAAR ONDERSCHEIDENDE KENMERK IN DE MARKT EN LAAT ALLE MEDEWERKERS CONTINU BIJDRAGEN AAN HET VERBETEREN EN VERNIEUWEN VAN HAAR PROCESSEN, DIENSTEN EN PRODUCTEN.
Weer een pijler met een saus van sociale innovatie. In hoeverre ken je jouw onderscheidende kenmerken in de markt? En dènk je dat te weten, of heb je het echt gevraagd aan je (potentiële) klanten? Hoe stel je je medewerkers in staat om deel te nemen aan het continue verbeterproces?
5. DE MEDEWERKERS VAN EEN HPO ZIJN DIVERS, COMPLEMENTAIR EN KUNNEN GOED SAMENWERKEN. ZE ZIJN FLEXIBEL EN VEERKRACHTIG TEN DIENSTE VAN HET RESULTAAT.
Ha, wie wil er nu niet van zulke medewerkers! Helaas kom ik te vaak in organisaties waarin medewerkers niet weten wat hun eigen bijdrage is aan het resultaat. Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers werken ten dienste van het resultaat?
Uiteraard is bovenstaande een algemene beschrijving van 5 pijlers die significant vaker worden aangetroffen bij HPO’s. Helaas bevat het niet de weg naar high performance voor iedere individuele organisatie. Daar kunnen wij bij helpen; om een op maat gemaakte weg met je uit te stippelen. Mocht je interesse hebben, neem dan gerust contact met ons op!