De 4 nieuwe C's van marketing
He, 4 C’s… het waren toch 4 of 5 P’s? Ja, dat klopt! Echter de wereld is niet meer zoals hij was toen Porter ergens eind vorige eeuw zijn marketingprincipes ophing aan 4 en later 5 P’s. Toen stond het product centraal, tegenwoordig – mede door individualisering en nieuwe technologie – de klant.
Daarom een nieuw model met nieuwe uitgangpunten. Niet ter vervanging maar voor erbij. Met de 4 C’s gaat u nieuwe mogelijkheden vinden om potentiële klanten te vinden, te enthousiasmeren en als klant aan u te binden! Laat me ze aan u voorstellen…
CONTENT
Content, ofwel inhoud of informatie, is dat waarmee u uw potentiële klanten iets van waarde probeert te geven of waarmee u uw eigen netwerk informeert over uw diensten. Content vervangt momenteel steeds meer de traditionele reclameboodschap, waar de meeste mensen het mee hebben gehad omdat ze geen waarde toevoegen.
Mijn content tip: zorg ervoor dat uw website altijd op en top in orde is met betrekking tot content. Als potentiële klanten u vaak bellen of mailen voor meer info is dat dus niet zo.
CONTEXT
Informatie is er natuurlijk in overvloed, en het wordt steeds overvloediger. Uw informatie toegankelijk maken voor potentiële klanten op het moment dat zij daar behoefte aan hebben noemen we context. Als u dit niet goed voor elkaar heeft, gaat u content op in het totaal aan content en valt het dus niet op.
Mijn context tip: gebruik social media om context te creëren voor uw content, ik kan u uit eigen ervaring meegeven dat dat heel goed kan.
CONNECTIE
Waarom twitteren mensen over kopjes koffie? Omdat ze volgers hebben die dat leuk vinden en zich aangetrokken voelen tot deze wijze van communiceren. Deze bewuste twitteraar creëert dus connectie. Daarom schrijven mensen dus blogs, e-mailnieuwsbrieven en dergelijke.
Mijn connectie tip: kijk eens hoeveel mensen meer dan 1 keer uw website bezoeken of uw blog lezen. In hoeverre heeft u connectie?
COMMUNITY
Is niet nieuw, die C is er altijd al geweest. Denk maar aan alle verenigingen en fanclubs die er al waren voor het internettijdperk. Het internet maakt het creëren van community wel meer en beter mogelijk. Van community is sprake als u een groep van fans of geïnteresseerden heeft die in interactie met u staan.
Mijn community tip: start er actief een, al is het maar een open coffee ;-). Mensen die communities starten of opbouwen varen daar meestal wel bij.