Coronacrisis, hoe gaan andere ondernemers er mee om?
Het Corona virus zorgt voor veel ondernemers voor onvoorziene situaties met betrekking tot hun onderneming. Waar veel ondernemers noodgedwongen zelfs moeten sluiten draait het merendeel zo goed mogelijk door.
Voor nog operationele ondernemers zijn het ook rare tijden. Hoe zorg je ervoor dat je de negatieve impact zoveel mogelijk beperkt? Hoe kan je kansen pakken, die ook weer door deze situatie ontstaan? In deze blog geven wij inzicht in een dertiental kansen die ondernemers om jou heen zien.
- Ga online
Veel ondernemers zien een grote kans in online ondernemen. Het biedt de mogelijkheid nieuwe doelgroepen aan te boren en geeft meer flexibiliteit.
Dienstverleners (wij zelf ook) maken gebruik van apps voor videobellen en online samenwerken. Onze eigen ervaring is dat online sessies vaak nog beter werken dan ‘live’ bij onze klant. Nike realiseerde in hun meest recente kwartaal, ondanks dat ze duizenden winkels moesten sluiten, vijf procent meer omzet. Ze deden dit op basis van 36% stijging van online verkopen.
- Toon meer begrip
Veel ondernemers ervaren door de situatie een grote toename in verdraagzaamheid onder consumenten, bijvoorbeeld in het geval van latere levering van fysieke goederen of diensten. Er is begrip voor extra drukte bij de klantenservice, de administratie en logistieke processen. Consumenten blijken meer dan ooit bereid om lokale ondernemers te steunen.
Iedereen beseft zich dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Dat geeft een extra impuls aan lokale initiatieven. Duurzame samenwerking en solidariteit gaan ook na de crisis meer een rol spelen in businessmodellen.
- Zie kansen voor vernieuwing
Sommige bedrijven zorgen ervoor dat ze disruptief (met een totaal ander en lastig te kopieren en te beconcurreren concept komen) zijn in een stabiele context en daarmee een markt volledig veranderen. De situatie op zich is nu disruptief; we moeten nu mee om je positie te behouden, laat staan uit te breiden. Als we ook maar de kansen voor vernieuwing willen zien en pakken.
Creatief zijn, in een situatie waarin iedereen in eerste instantie angst voelt, is nu heel belangrijk. Daarnaast is snelheid van belang; ideeën snel naar de markt brengen en met kleine stapjes/verbeteringen door ontwikkelen.
- Neem de tijd voor opschonen, verbeteren en vernieuwen
Is je business door de coronacrisis helemaal stilgevallen of een stuk rustiger? Grijp de kans om op te schonen, te verbeteren en te vernieuwen. Denk hierbij aan al die klusje die al tijden op het afvinklijstje staan en die er steeds bij inschieten onder de tijdsdruk van allerdag. Dit is ook een mooi moment om je medewerkers te betrekken bij het oplossen van issues in het proces en ze meer eigenaar te maken van hun eigen deel van het proces.
- Creëer goodwill
Doe in deze tijden waar je je goed bij voelt en help anderen. Je kan veel goodwill bij organisaties creëren door diensten tijdelijk gratis aan te bieden.
Kernhem Accountants en Adviseurs stort bijvoorbeeld de winst van kwartaal 2 in een eigen fonds waar klanten, die last hebben van de Coronacrisis en waarvoor de overheidsmaatregelen onvoldoende zijn, een beroep op kunnen doen. Als je hier geen goodwill mee creëert, dan weten wij het niet meer.
- Vergroot autonomie met thuiswerken
Zullen we een experiment doen? We kunnen toch niet anders. Laat je medewerkers thuiswerken en kijk eens hoe zij omgaan met die autonomie. Bespreek dat ook open met elkaar en vraag vooral wat medewerkers nodig hebben om dit goed te kunnen doen. Blijkt het thuiswerken goed te bevallen? Doe het dan vaker. Het scheelt reistijd en drukte op de weg, zorgt voor een betere balans tussen werk en privé en vaak zelfs tot hogere productiviteit (door meer autonomie) en tevredenheid.
- Blijf in gesprek met je klanten
De verleiding mag groot zijn om te denken dat als je niet langs kan bij je klanten je dan ook maar even niets van je laat horen. Hetzelfde geldt voor videobellen; dat is wellicht minder prettig dan face-to-face; maar het is wel contact! Blijf in gesprek en blijf actief hulp aanbieden!
- Kom je verplichtingen na
Blijf ondernemen. Deze situatie gaat een keer stoppen en dan hebben we niets aan een stilstaande economie. Kom je verplichtingen na. Anderen zitten namelijk in een vergelijkbare situatie. Betaal het liefst zo snel mogelijk je leveranciers, freelancers en partners. Het kan zijn dat zij het geld harder nodig hebben dan jij.
Wees flexibeler. Elke dag kan de situatie veranderen. Kijk dus ook niet terug naar al genomen keuzes, want daar schiet je niks mee op en dit zorgt voor (onnodige) negativiteit.
- Overcommuniceer
Als jij als ondernemer bang bent voor wat komen gaat, denk dan eens aan hoe je medewerkers het beleven. Nog nooit was interne communicatie zo belangrijk! Vergeet dus niet je mensen in je communicatie mee te nemen. Doe dat ook, voor je gevoel, overdreven, zeker als je allemaal thuis werkt.
- Maak gebruik van de regelingen van de overheid
Voel je niet beschaamd om gebruik te maken van de regelingen die de overheid voor bedrijven beschikbaar stelt.
- Neem tijd voor bezinning
De coronacrisis biedt de kans om nieuwe contacten te leggen en vooral ervaringen te delen. Probeer ondanks de situatie tot rust te komen. Maak een diepe connectie met jezelf, om uiteindelijk je echte ware zelf weer te omarmen. Ga ook aan de slag met dromen waar je normaal de tijd niet voor hebt of neemt. Het is een tijd van herbezinning.
Veel succes met het benutten van deze kansen! Voor teams, die juist in deze tijd het negatieve willen beperken en het positieve willen maximaliseren, bieden we nu tijdelijk ons Grip Op Corona Programma aan. Interesse? Laten we de mogelijkheden voor jou vrijblijvend bespreken tijdens een videogesprek. Zoek contact met No Nonsancy, de ondernemer en tevens ervaringsdeskundige komt graag met je in contact! Hij is bereikbaar via pieter@nononsancy.nl of 0613806845.