Skip to content

Boek van de maand: The Carrot Principle

Pieter Peelen
28 mrt 2018

The Carrot Principle: How the Best Managers Use Recognition to Engage Their People, Retain Talent, and Accelerate Performance – deze bestseller van Adrian Gostick en Chester Elton verscheen voor het eerst in 2007. De kern van het boek: het belangrijkste attribuut van succesvolle managers is dat ze hun medewerkers op regelmatige basis erkenning geven.

Door iemand te loven en betekenisvolle beloningen te geven, worden er significant betere bedrijfsresultaten behaald. Dit alles is gegrond op een, meer dan 10 jaar durend, onderzoek onder 200.000 managers en medewerkers.

Dus waarom de titel van dit boek?
Goede managers zouden moeten leiden met wortels (stimulansen) en niet met stokken. Hierdoor verhoogt niet alleen de productiviteit, maar ook de betrokkenheid, retentie en klanttevredenheid. Veel leiders zijn goede visionairs en zien de potentie in hun team, maar ze missen nog een ander ingrediënt om die potentie maximaal te benutten: de doelmatige erkenning. En dit is wat The Carrot Principle inhoudt: het gebruik van doelmatige erkenning om bedrijfssucces te stimuleren.

De data uit het onderzoek bewijst deze stelling keer op keer. Er wordt niet alleen een beter financieel resultaat behaald, maar medewerkers voelen zich ook meer gewaardeerd en geïnformeerd en managers worden als betere leiders gezien (op basis van de vier basiseigenschappen van goed leiderschap: heldere doelen stellen, open communicatie, vertrouwen en verantwoording). In andere woorden: erkenning vergroot de effectiviteit van leiders.

Hoe start je een ‘Carrot Culture’?
Ten eerste is het belangrijk om de vier bovengenoemde basiseigenschappen van goed leiderschap op orde te hebben, voordat medewerkers goed zullen reageren op de erkenning.

Ten tweede moeten medewerkers tevreden en betrokken zijn. Tevreden medewerkers zijn blij met het salaris en de werkomgeving en willen liever niks veranderen. Betrokken medewerkers doen er echter alles aan om bedrijfssucces te bereiken. Zij innoveren, leiden en dienen klanten. Maar dit zijn wel de medewerkers die als eerste vertrekken als ze ergens ontevreden over zijn. Managers hebben daarom medewerkers nodig die blij zijn met het salaris en de werkomgeving, maar die ook betrokken zijn en successen willen behalen. Om te meten hoe jouw medewerkers hierin staan, kun je MTO’s (medewerkerstevredenheidsonderzoeken) afnemen.

Dan is het bij het bouwen van een ‘Carrot Culture’ belangrijk om bij het geven van erkenning (bijvoorbeeld in de vorm van een beloning) niks terug te verwachten. En die erkenning wordt idealiter goed afgestemd op de medewerker. Omdat er tijd is genomen om een geschikte beloning uit te zoeken, voelt die persoon zich nog meer erkent – het is iets wat de manager niet per se hoefde te doen, maar toch heeft gedaan. Hierdoor ontstaat er direct een connectie en wordt de manager zelf ook als relevant beschouwd (hij/zij doet er toe en heeft impact op het team).

De echte beloning kan dus veel verschillende vormen aannemen, maar is dus het liefst iets wat past bij de levensstijl en interesses van de medewerker in kwestie. Een beloning in de vorm van geld is niet het beste idee: dit wordt vaak snel vergeten.

Vier voorbeelden van een gezonde erkenningscultuur:

  1. Alledaagse erkenning: de manier waarop we iemand loven en dankbaarheid uitspreken;
  2. ‘Above-and-beyond’ erkenning: een meer formele reactie als iemand boven de verwachtingen uitstijgt;
  3. Carrière erkenning: erkenning voor de loyaliteit wanneer iemand al een lange tijd bij het bedrijf werkt;
  4. Viering van belangrijke momenten: vier bijvoorbeeld mijlpijlen of jubileums en neem die gelegenheid om iedereen te bedanken (“we doen dit samen”).

Om bij de erkenning/beloning precies genoeg impact te bereiken, hebben Gostick en Elton de ‘Carrot Calculator’ opgesteld. Kijk daarbij naar de volgende zaken:

  • Level: welke beloning is passend bij welk gedrag? Bedenk wat het succesvolle gedrag is:
    • Een kleine stap richting het navolgen van jouw waarden (een “dank je wel”);
    • Een eenmalige ‘beyond-and-above’ actie (‘bronze awards’ – een tastbaar item tussen de 50 en 100 euro);
    • Een doorlopende ‘above-and-beyond’ actie (‘silver awards’ – een tastbaar item tussen de 100 en 500 euro, publiekelijk overhandigd);
    • Een actie, project of gedrag dat significant impact heeft op de bottom line (‘gold awards’ – zoals de silver awards, maar dan boven de 500 euro).
  • Budget: hoeveel wil je voor die erkenning budgetteren? Gostick en Elton stellen zo’n 1000 euro per medewerker per jaar voor. Natuurlijk verschilt dit budget sterk per bedrijf, maar waarschijnlijk is dit meer dan wat je nu aan erkenning uitgeeft.
  • Beloningen: welke creatieve beloningen zou je kunnen geven aan iemand met uitblinkend gedrag? Een aantal voorbeelden: vraag een medewerker een nieuw teamlid in te werken op iets waar hij/zij in uitblinkt; begroet je medewerkers met lekkere koffie als ze in het midden van een stressvolle periode of opdracht zitten; noem mensen bij naam als je ze goedemorgen wenst; geef of stuur iemand een handgeschreven dankkaartje; wees een actieve luisteraar; durf ook ‘uitstekende’ scores te geven bij een beoordelingsgesprek; neem verantwoordelijkheid voor je eigen fouten en geef waardering voor successen.

Last but not least: bezuinig niet op erkenningen als er wat minder geld beschikbaar is. Want juist die erkenningen leiden tot succes!

Ben je benieuwd of een ‘Carrot Culture’ ook in jouw bedrijf werkt? Bij een inventarisatie gaan wij altijd diep in op de karaktereigenschappen van een team en voeren we een MTO uit. Meer weten? Vul hieronder je gegevens in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.