Waarom accountants te laat actie ondernemen…
En wat je er alsnog aan kan doen!
Als buitenstaanders kijken wij (No Nonsancy) met verbazing en herkenbaarheid naar wat er de afgelopen jaren in de accountancy branche gebeurt. Of eigenlijk… wat er vaak toch niet gebeurt.
Aan de ene kant is het logisch dat het niet gebeurt. Aan de andere kant niet. Accountants zijn inmiddels de vertrouwenspersoon van ondernemers. Hoe kunnen accountants ondernemers goed helpen als ze het volgende zelf niet goed beseffen?
Wat is er gaande?
In de accountancy is er op dit moment sprake van disruptieve verandering. Wat is dat nu precies? Dat is (vaak) een vanuit de techniek gedreven verandering die de kostenstructuur en het business model van een hele markt overhoop werpt.
Kan je dat zien aankomen? Vaak niet, want:
- De kosten van de techniek zijn initieel vaak te hoog voor bestaande klanten;
- De initiële markt voor de techniek is vaak te klein; past niet in je eigen kostenstructuur;
- Een organisatie is vaak gericht op het verbeteren van de eigen processen en producten omdat klanten juist dat verlangen;
- Een organisatie is vaak gericht op zijn topklanten, die bij uitstek niet vragen om nieuwe dingen (denk aan Ford, zijn gebruikersgroep wilde alleen “snellere paarden”)
Wat gebeurt er in markten waarin disruptieve verandering plaats vindt?
- Nieuwkomers nemen een groot deel van de markt over (80% is geen uitzondering)
- De gevestigde orde die niet mee kan verdwijnt (80% is geen uitzondering)
Hoe kan je hier goed mee om gaan?
Er zijn verschillende dingen die je kan doen. We lichten er 2 uit.
1. Je kan je organisatie bewust maken van bovenstaande en een nieuwe manier van werken gaan introduceren. Hoe kleiner je organisatie is, hoe groter de kans dat je dit succesvol kan uitvoeren. Wij hebben zelf een aantal kantoren met deze problematiek ondersteunt (zie referentieverhaal).
2. Voor grotere kantoren (>50 FTE) kan het wijs zijn om een aparte entiteit te starten los van het bestaande bedrijf. Soms zijn er een aantal voorlopers in de organisatie aanwezig die dat op eigen houtje zouden willen doen; neem een belang in dat bedrijf. Zorg ervoor dat de nieuwe entititeiten volledig los staan van de bestaande organisatie. Dus een eigen kantoor (het liefst op een andere plek in het land), eigen leiding.
Op het moment dat deze entiteit succesvol is en de tijd rijp is voor het meerdendeel van de klanten kan je besluiten om de entiteit te integreren en de leiding er van op belangrijke posities in je bestaande bedrijf te zetten.
Ondernemers gaan een enerverende tijd tegemoet en accountants al helemaal!
Wil je als accountant meer informatie over hoe jij beter op deze dynamiek kan inspelen? Dan helpen wij je graag! Neem gerust eens contact op voor een korte telefonische kennismaking.