9 voorwaarden voor het organiseren van toeval
Afgelopen weken kreeg ik vaak de vraag hoe het kan dat mensen zelf het initiatief nemen om met mij zakelijk in zee te gaan. Nou, dat gebeurt natuurlijk niet zomaar en is vaak ook wel een kwestie van geluk hebben….
Twee weken geleden werd ik op een netwerkbijeenkomst zo geïnspireerd door de spreker dat het voor mij op z’n plaats viel. Het gaat om het organiseren van toeval, het geluk heeft u toch voor een groot deel zelf in de hand….Hoe u dit kunt doen, wil ik graag met u delen! Want uw (zakelijke) leven wordt een stuk leuker en makkelijker als u leert toeval te organiseren. Moraal van het verhaal: om initiatief naar u toe te laten stromen, moet u eerst zelf wat initiatief tonen.
VOORWAARDE 1: WEES ALTIJD EN OVERAL AUTHENTIEK
Als u zichzelf bent, bent u op uw best! Mensen gaan u herkennen en erkennen. U wordt veel sneller geloofwaardiger en komt betrouwbaarder over. Allemaal elementen die u een geschikte (zaken)partner maken. U zult u er zelf ook vaak lekker bij voelen; want wat is er nu fijner dan uw authentieke zelf te zijn?
VOORWAARDE 2: LEVER ALTIJD TOPKWALITEIT… EN EEN BEETJE MEER!
Als uw product goed is én u doet nog wat extra dan gaan mensen over u praten. Op Twitter kan dat bijvoorbeeld leiden tot veel retweets van uw bericht en een record aantal websitebezoeken.
En in de offline wereld bijvoorbeeld tot mensen die positief over u gaan praten. Dan kan het zijn dat u wordt gebeld door iemand die u nog nooit heeft gesproken maar toch met u in zee wilt. Of inschrijvingen voor uw nieuwsbrief van mensen die u niet kent.
VOORWAARDE 3: GEEF, GEEF EN GEEF!
Het leukste voorbeeld van geven, vind ik zelf de netwerkontbijtclub (Wat at work) waar ik in zit. Op dit moment 17 ondernemers die elke woensdagmorgen samen ontbijten en elkaar helpen, leads geven en de tijd nemen om hulpvragen te beantwoorden.
Daarin kun je zoveel geven dat is geweldig! Wat hiervoor wel nodig is, is dat u de “transactie-mindset” loslaat. Als u pas wilt geven als u iets terugkrijgt dan zult u nooit toevallig iets krijgen.
VOORWAARDE 4: DEEL, DEEL EN DEEL!
Als u ergens iets kunt doen, en het kost u geen bakken tijd, doe het dan. Vul enquêtes in, doe dat belletje voor die bevriende ondernemer, breng mensen met elkaar in contact, deel uw netwerk. Als u denkt aan anderen, denken anderen ook aan u! Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.
VOORWAARDE 5: DENK IN KANSEN IN PLAATS VAN PROBLEMEN
Ooit heb ik mijn bank vervloekt want werkelijk alles ging mis. Tot ik de kans kreeg om mee te doen in een focusgroep over de dienstverlening van die bank. De bank stond open voor mijn kennis en ervaringen, dus die wilde ik wel delen. Na een week of 6 elke week 15 minuten vragen beantwoorden, kreeg ik een aanbod om geïnterviewd te worden voor het magazine van de bank dat naar alle zakelijke klanten in de regio wordt gestuurd. Tegen gratis publiciteit zeg ik natuurlijk geen nee. Na afloop van het traject nog gegeten met een aantal leuke mensen van de bank die nu leuke contacten zijn. Dit alles terwijl ik nu ook nog vloekend rond had kunnen lopen… aan u de keus!
VOORWAARDE 6: EXPERIMENTEER
Er zijn mensen die dikke businessplannen schrijven om prachtige ideeën van de grond te tillen die uiteindelijk vreselijk in de soep lopen. Laat u er niet door ontmoedigen! Er zijn namelijk ook mensen die een keer iets doen (experiment) en daar enorm mee scoren. Wist u bijvoorbeeld dat “MBA in 1 dag” ooit een experiment was? Ik bedoel maar… doen loont dus (al is het alleen al de leerervaring)!
VOORWAARDE 7: DOE DINGEN BUITEN UW EIGEN “BUSINESS COMFORTZONE”
Soms wordt u onbewust goed in iets waar u zakelijk gezien niets mee doet. Dat goede kunt u uiteraard wel zakelijk inzetten. U kunt met dat goede zoveel geven en delen. Zo is mijn “hobby” Twitter, daar ga ik binnenkort een aantal ondernemers meer over vertellen en mijn ervaringen delen. Gewoon omdat ik het leuk vind om mensen te helpen! En ik kan het u inmiddels nog sterker vertellen … vorige week is deze workshop aangekondigd en ik heb nu al weer interesse uit een andere hoek van mijn netwerk voor een tweede…!!
VOORWAARDE 8: HOUD CONTACT MET MENSEN IN UW DIRECTE NETWERK
Dit is heel belangrijk omdat u moet weten waar u mensen mee kunt helpen. En het is belangrijk dat u goed aangeeft waar mensen u mee kunnen helpen. Gouden regel: 1 keer in de 30 dagen contact! Die interesse voor die tweede twitterworkshop kwam voort uit het organiseren van een contactmoment.
VOORWAARDE 9: WEES DANKBAAR VOOR ALLES WAT U KRIJGT!
Laat hier echt de “transactie-mindset” los (ja, ik weet dat kan heel lastig zijn, maar toch). En als iemand de plank bij u misslaat, bedank dan voor alle gedane moeite (iemand denkt aan u en doet iets voor u terwijl u er niet om vraagt!) en ga bij uzelf te raden. Heb ik deze persoon te lang niet gesproken? Ben ik niet duidelijk genoeg geweest waarnaar ik op zoek ben? Zoek het eerst bij uzelf! Neem de tijd voor deze persoon om uit te leggen waar hij of zij u wel mee kan helpen.Wees dankbaar voor alles en zie dankbaarheid ook als investering in de relatie!