7 tips voor een continue toestroom van klanten

Pieter Peelen
12 aug 2015

Als je propositie staat en de eerste klanten zich melden, dan heb je een mooie start gemaakt met je onderneming! Je krijgt de smaak te pakken en stevent af op de volgende groeifase, waarin je een continue klantenstroom wilt creëren. Maar hoe pak je dat slim aan? In deze blog 7 waardevolle tips.

van plan naar actie

  1. Zet contact om in omzet

Laat degenen in je doelgroep met wie je contact hebt gelegd verder kennis maken met jou en jouw diensten of producten.

  • Kom bij je doelgroep aan tafel, luister naar de behoeftes en zet die om naar een concreet aanbod voor die klant;
  • Laat je netwerk je nieuwe dienst proberen tegen gereduceerd tarief in ruil voor goede feedback of ambassadeurschap;
  • Houd je netwerk heel goed op de hoogte. Laat minstens eens per maand iets van je horen! Maak een communicatieplan voordat je gaat communiceren.
  1. Maak nieuwe contacten

Contact maken kan op vele verschillende manieren; van heel tijdsintensief en rijk tot heel tijdsextensief en arm. Een aantal voorbeelden:

  • Voer een goede social media campagne
  • Voer een mooie bannercampagne op een website waar je doelgroep graag komt
  • Schrijf een interessante blog of nieuwsbrief, of doe dit als gast
  • Laat bovenstaande punten leiden naar een landingspagina waar je het de bezoeker aantrekkelijk en eenvoudig maakt om zijn of haar contactgegevens met je te delen
  • Bezoek netwerkbijeenkomsten
  • Stuur een mailing uit naar je netwerk
  • Adverteer
  • Of ga bellen naar je doelgroep

Kijk hierbij naar wat bij je past en hoeveel tijd je hebt om dit uit te voeren. Kijk natuurlijk ook naar hoe jouw doelgroep hierop reageert. Wat is voor jou de meest effectieve methode om in contact te komen?

  1. Volg contact op

Een eerste contact dient altijd goed te worden opgevolgd. Dat wil zeggen op tijd en met de juiste kwaliteit. Onderzoek daarin wat je echt voor elkaar kunt betekenen. En bouw dat dan verder uit.

  1. Maak je aanbod ‘probeerbaar’

Definieer je aanbod zodanig dat je potentiële klant het laagdrempelig kan ervaren. Denk hierbij aan de proeverijtjes die in supermarkten worden gehouden. Kun je voor jouw dienst of product een proeverij-vorm bedenken?

  1. Zet je netwerk in om klanten voor je te werven

Maak gebruik van de volgende 2 feiten:
– Mensen die jou een warm hart toedragen, willen jou graag helpen.
– Deze mensen kennen veel mensen die jij niet kent.
Maak het wel eenvoudig om aanbevolen te worden. Maak het ook interessanter voor de ambassadeur om je aan te bevelen (laat hem/haar wat extra weggeven). Zo ken ik een kapster die aan loyale klanten een bon geeft voor een vriendin, waarmee de vriendin iets extra’s krijgt als ze ook echt langskomt om geknipt te worden. Als de vriendin hem incasseert dan krijgt de ambassadeur ook de extra. Een ‘win’ voor alle partijen.

  1. Werk samen

Samenwerking is een ‘hot’ onderwerp. Het bundelen van krachten is een mooie manier om er samen beter van te worden. De valkuil is het managen van verwachtingen over de samenwerking. Het is aan te raden om dit goed aan de voorkant te doen en hulp in te roepen bij het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst.

  1. Neem over

Een andere strategie om aan meer klanten te komen is het overnemen van een bedrijf, inclusief diens klantenbestand. Op basis van een gedegen overdracht kan dat veel acquisitie inspanning schelen!

 

1 reactie

  1. Marco Schregardus op 13 augustus 2015 om 12:20

    Mooi voorbeeld van de kapster in punt 5. Een mooie win-win