6 voorwaarden voor een duidelijke toekomstvisie
Een concrete toekomstvisie hebben voor je bedrijf is essentieel als je wilt groeien. Weten waar je heen wilt geeft namelijk richting en focus, waardoor je betere keuzes maakt. In deze blog 6 tips voor het ontwikkelen van jouw toekomstvisie.
- Verruim je kader
Maak een toekomstvisie op basis van de verre toekomst, dus op basis van waar je wilt zijn over 3 á 5 jaar. Geef jezelf de vrijheid om te bedenken hoe het er dan uitziet, los van hoe het er nu uitziet. Dit kun je goed doen door een lange termijn periode te kiezen.
- Onderzoek de context
Maak het plan niet alleen op basis van wat jij nu denkt of wat je team nu denkt. Betrek partijen die dicht bij het bedrijf staan bij het creëren van een nieuwe context. Bevraag klanten, leveranciers en samenwerkingspartners. Ga actief op zoek naar informatie met betrekking tot trends. Of laat dat doen. Vanuit een dialoog ontstaan betere plannen dan vanuit een monoloog.
- Beschrijf meerdere dimensies
Probeer vanuit meerdere dimensies naar je bedrijf te kijken. Wij gebruiken zelf de volgende dimensies als wij dit doen met onze klanten:
- Strategische focus; oftewel waar wil jij de beste in zijn?
- Marktpositionering: wie zijn je klanten?
- Interne organisatie: hoe werk je samen en hoe heb je dat georganiseerd?
- Kapitaal: waar haal je geld vandaan om te groeien?
- Partners: wie zijn je strategische partners en op welk gebied?
- Waarde: wat doe je structureel om de waarde van je bedrijf te vergroten?
Verschillende aspecten van deze dimensies hebben invloed op elkaar. Dat dwingt je tot het maken van keuzes. En dat zorgt uiteindelijk voor effectiever ondernemerschap.
- Maak het concreet
Het leukste praktijkvoorbeeld hiervan is een klant die een echt ‘moodboard’ had gemaakt op basis van bovenstaande dimensies. Onthoud dat als je het niet concreet (SMART) kunt maken, dan kun je het ook niet uitleggen. En als je het niet kunt uitleggen, dan krijg je het niet voor elkaar. Ook niet als ZZP’er.
- Doe het samen
Het actief betrekken van je teamleden of compagnons vergroot het effect van het maken van de toekomstvisie. Ik denk dat we bij No Nonsancy heel wat zakelijke ‘break-ups’ hebben voorkomen door toekomstige zakenpartners deze oefening samen te laten doen. Als jij X wilt over 5 jaar en de ander Y, en deze visies X en Y zijn niet verenigbaar, dan kun je daar maar beter meteen achterkomen. En er een oplossing voor bedenken.
- Vertaal het terug
Leg de visie niet in de kast maar vertaal hem naar een actieplan voor de komende 3 maanden. Wat zijn de zaken waarmee we nu moeten beginnen als we over 5 jaar op ons punt op de horizon willen zijn?
Veel succes met het maken van jullie toekomstvisie! Ik ben heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren. Voel je vrij om dit te delen!