6 Voorwaarden die van alledaagse bedrijven toppers maken
Het meest schokkende zakelijke nieuws van afgelopen maand was toch wel, tenminste dat vond ik, dat Nederlandse ondernemers tot de minst ondernemende behoren in een studie waarin 71 landen zijn onderzocht.
En nu hoor ik u denken: ja, dat komt omdat de overheid met al zijn regeltjes mij het ondernemen onmogelijk maakt. Nu, qua ondernemersklimaat staan we in de top 10… Dus al die landen die boven ons staan, hebben nog meer last van die regeltjes. Hmmm, wat houdt ons tegen om meer te ondernemen zult u dus zeggen.
Om u een beetje op weg te helpen hieronder 6 zaken die van uw bedrijf een topper kunnen maken als u ze goed implementeert. En indien u een topper wilt worden natuurlijk…
IEDEREEN KAN GROEIEN
Het feit dat u niet beursgenoteerd bent, betekent niet dat u niks voorstelt. Alle beursgenoteerde bedrijven zijn klein begonnen en niemand kende deze bedrijven. Microsoft had in 1975 zeven medewerkers!
Een studie in Amerika over een periode van 15 jaar, naar de snelst groeiende bedrijven daar, leverde geen bekende namen op. Dus geen Apple, IBM of GE. En het mooie was ook, de snelste groeiers bedienden markten die wij niet voor mogelijk zouden houden (en zouden classificeren als saai, dood of verzadigd). Er zat zelfs een fabrikant van sneeuwscooters bij…daar denkt u toch niet aan? Het gaat niet om wie die bedrijven waren, maar wat ze in hun markt anders doen waardoor ze zo succesvol zijn.
U MOET DURVEN (DRASTISCH) VAN KOERS TE WIJZIGINGEN
U moet durven, tegen de stroom in wellicht, uw eigen weg te gaan. Daarnaast moet u uw bestemming (en dus ook uw bedrijf) blijven herdefiniëren. Doe waar u denkt dat behoefte aan is in de markt, of creëer zelfs behoefte. Ga er daarbij van uit dat de markt altijd in beweging is en zorg er dus ook voor dat u zelf altijd in beweging blijft.
WEES EEN BEDRIJF WAAR MENSEN WILLEN WERKEN
U hoeft niet “top of the bill”-mensen in uw bedrijf te hebben om een topper te worden. Zoek mensen die passie voelen voor hetgeen u wilt bereiken, zij zullen hun talanten veel verder aanwenden om er een succes van te maken. Wees dus zeer kritisch op de motivatie van nieuw personeel (maar ook in samenwerkingsverbanden) en kijk wat minder naar welke school ze zijn geweest en hoe de cijferlijst er uitzag.
In dit soort bedrijven draagt de organisatie het bedrijf en niet de eigenaar (en wordt een veelal aanwezige beperkende factor meteen weggepoetst). En in dit soort organisaties staat het vrij om te vragen of hetgeen we doen “omdat we het altijd zo doen” wel de juiste weg is.
LAAT U NIET AFREMMEN DOOR EEN GEBREK AAN KENNIS OF OPLEIDING
Er zijn zoveel ondernemers met prachtige bedrijven die niet op de beste scholen hebben gezeten. Er zijn er zelfs veel die de middelbare school niet eens hebben afgemaakt. Leiderschap en authenticiteit zijn nodig om een topper te worden, maar dat is toch voornamelijk iets dat uzelf meebrengt en niet iets wat u leert op school.
Val daarnaast niet terug op alleen uw eigen ideeën, maar betrek ook anderen (uw medewerkers of mensen van buiten). Dit blijkt vele malen effectiever. Bent u zzp’er, zoek dan sparringpartners in uw netwerk en/of een coach.
LAAT U NIET AFREMMEN DOOR EEN GEBREK AAN FINANCIËN
Nee, u heeft niet altijd geld van anderen nodig om van uw bedrijf een succes te maken. Uw geld voor de juiste zaken gebruiken is belangrijk voor groei en uw geld durven te gebruiken is even zo belangrijk.
Zie het als in een casino: u kunt stoppen als u een beetje heeft gewonnen maar u kunt het ook gebruiken om er meer van te maken. Echter toppers zetten op een paar zaken in waar ze echt in geloven en doen dat “all in”.
ZORG ERVOOR DAT UW MEDEWERKERS ZICH GOED VOELEN TEN OPZICHTE VAN UW BEDRIJF
Toppers doen het heel goed in “good place to work” competities. En waarom zijn het “good places to work”? Omdat de eigenaar zich systematisch bezig houdt (elke dag) om er een goede plek om te werken van te maken en te houden.