6 tips voor meer business uit LinkedIn
Weet je wat een top 10 antwoord was op de vraag “wat ga je doen om meer klanten te krijgen in 2013?”. Uit mijn eigen onderzoek dat ik november 2012 heb gedaan blijkt dat veel ondernemers (30%) LinkedIn beter willen inzetten om hun resultaat te gaan verbeteren in 2013. Daarom ook meteen wat tips over hoe u dat kunt doen.
Het werving & selectie platform LinkedIn (ja daar is het ooit voor gebouwd) kent in Nederland een hoge gebruikersgraad van met name ondernemers en managers. Een ideale setting om vooral B2B contacten te leggen die kunnen leiden tot samenwerking.
Maar hoe zet u LinkedIn nu beter in? Gebruik de volgende tips!
MAAK JE PROFIEL COMPLEET
Om te beginnen; maak überhaupt een profiel. Het compleet maken van een profiel plaats je bovenin de zoekresultaten. Op de pagina “profile” zie je rechtsboven hoe compleet je profiel is en wat je moet doen om hem compleet te maken.
GEBRUIK DE JUISTE TITEL IN JE PROFIEL
De titel is de tekst die je in LinkedIn onder je naam hebt staan. Bij veel collega ondernemers is dat “eigenaar” of “owner”. Wat je je echter moet realiseren is dat er door mensen die behoefte hebben aan jouw dienst of product in LinkedIn via de zoekfunctionaliteit wordt gezocht. Zouden die mensen zoeken op woorden als “eigenaar”?
Ik heb, op basis van dit inzicht, dit zelf 2 weken geleden aangepast in mijn profiel en kom nu 150% meer naar boven in zoekresultaten en heb 500% (!) meer bezoekers van mijn profiel. Dit kan je zelf aanpassen in de functionaliteit “edit profile”.
HEB JE EEN KLIK MET IEMAND; “CONNECT” OP LINKEDIN
Ik krijg wel eens “out of the blue” verzoeken om te “connecten” op LinkedIn van mensen die ik nog niet heb ontmoet. Wellicht ben ik een beetje ouderwets, maar ik wil graag eerst iemand even spreken voordat ik die accepteer. Ik wil met de connecties in mijn LinkedIn-netwerk een “klik’ hebben en het gevoel dat ik iets voor de ander kan betekenen. Andersom; hoe vaak spreek je af om even te “connecten” op LinkedIn als je net een leuk gesprek met iemand heb gehad? Ga dat actief doen. De kracht van het netwerk neemt namelijk exponentieel toe met het aantal punten (in dit geval connecties).
LAAT ZIEN WAAR JE MEE BEZIG BENT
Als ondernemer ben je natuurlijk dagelijks bezig met het uitvoeren van je missie en je passie. Houd je netwerk op de hoogte daarvan. In het eerstelijns netwerk zitten namelijk allemaal mensen die willen dat jij slaagt, en je dus best willen helpen. Doe een beroep op die mensen door gewoon om hulp te vragen. Daar is het netwerk voor.
HELP ANDEREN
Wat is er nu leuker dan elke week twee keer 10 minuten door de “updates” heen lopen om te kijken of je iemand kan helpen door bijvoorbeeld een “comment” of een “share” te geven op een update? Het is niet alleen leuk maar daarmee investeer je ook nog eens extra in de relatie met die mensen.
MAAK EEN LINKEDIN ROUTINE
Plaats wekelijks een update. Zet je blog door op Linkedin als status update. Plan 2 keer 10 minuten in je agenda om even te “liken”, “sharen” of “commenten”.
Veel succes met het uitvoeren van deze tips. Heb jij een tip die hier nog niet tussen staat? Plaats hem dan zelf hieronder!