6 tips voor het bereiken van uw doelgroep
Weet u wat het nummer 4 antwoord is op de vraag “wat gaat u doen om meer klanten te krijgen in 2013?”. Uit mijn eigen onderzoek dat ik november 2012 heb gedaan blijkt dat veel ondernemers (37%) hun doelgroep beter willen bereiken om hun resultaat te gaan verbeteren in 2013. Daarom ook meteen wat tips over hoe u dat kunt doen.
Het nadenken over waar u uw doelgroep kunt bereiken is vaak een stap die ondernemers overslaan of te vluchtig uitvoeren. Er wordt te snel verondersteld dat bepaalde zaken wel zo zullen zijn, of men rent achter de meute aan. Die het vaak ook niet weet.
Maar hoe bereikt u nu uw doelgroep? Volg de volgende tips!
BEPAAL UW DOELGROEP
Een “no brainer” maar ik wil hem toch genoemd hebben. Als u niet exact heeft gedefinieerd wie uw doelgroep is, zult u hem ook nooit optimaal bereiken.
GA HET GESPREK AAN
Stel uw doelgroep is zwangere vrouwen. Zoek er dan eens een paar op! Het liefst in hun eigen omgeving. Dat zoeken kunt u doen in uw eigen netwerk, maar tegenwoordig is het ook niet meer ongebruikelijk om een dusdanig verzoek op sociale media te plaatsen. Bijvoorbeeld: “Welke zwangere vrouw wil er met mij van gedachten wisselen over een nieuwe dienst voor zwangere vrouwen?”
Het is trouwens extra waardevol om dit structureel te blijven doen.
EVALUEER
Plan tijd vrij in uw agenda na het gesprek. En schrijf of tekenen al uw indrukken van het gesprek op. Kunt u zich een paar goede quotes herinneren? Schrijf ze op. Maak een zo goed mogelijk beeld van wat er reilt en zeilt in jouw doelgroep.
SLUIT AAN
We hebben nu dus een beeld wat bestaat uit allerlei gedragingen en hulpvragen. Wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat uw aanbod beter aansluit op het beeld? Of, wat moet u doen om er voor te zorgen dat u überhaupt aansluiting vind? Schaaf uw concept en uw uitingen bij op wat u heeft gehoord en gezien.
BEPAAL UW COMMUNICATIESTRATEGIE
Welke media gaat u inzetten? Degene waarvan u heeft gezien dat deze worden gebruikt.
Tot welke (online) netwerken gaat u toetreden? Waar uw doelgroep in zit.
Wat wordt uw exacte boodschap? Waar uw doelgroep een boodschap aan heeft.
GA AAN DE SLAG!
Zet uw geoptimaliseerde content in, om via de media die er toe doen, uw doelgroep echt te bereiken. Meet, analyseer en verwonder uzelf. Schaaf bij en ga weer verder.