De 4 succesfactoren voor effectief ondernemerschap
De jaarlijkse Ondernemerschapsindex van de Erasmus Universiteit laat zien wat ons al een tijdje duidelijk is. Niet alleen op het gebied van wat bedrijven en ondernemers nu zouden moeten doen om de economische winter door te komen. Naar mijn mening zijn het wetten die altijd gelden, alleen die nu extra hard doorklinken. Hierbij samengevat in een top 4.
1. LANGE TERMIJN AMBITIE HEBBEN
Ondernemers die verbonden zijn met de kern van hun visie en dat tot uiting brengen in hun kernwaarden zijn effectiever. Zij geven de voorkeur aan de lange termijn en de continuïteit van de organisatie in plaats van korte termijn winstgevendheid. Door deze focus ontstaat er ook ruimte om initiatieven te ontplooien en fouten te maken.
Toch jammer dat 80% van de Nederlandse ondernemers, volgens hetzelfde onderzoek, een korte termijn focus heeft. Moet je kijken wat een potentieel daar nog ligt!
2. DURVEN TE IMPROVISEREN
Ondernemen is lopen op een dun richeltje tussen zekerheid en onzekerheid. Zo ervaar ik dat zelf ook met regelmaat. En dat is ook goed! Het blijkt dat als je ruimte kunt laten voor die onzekerheid en durft te improviseren, je succesvoller bent. Niet alles wat je aanraakt zal in goud veranderen, maar er zit natuurlijk ook veel waarde in zaken die niet lukken. Daar leer je van, waardoor je weer dichter bij je succesvolle stappen komt. Dus, nogmaals, kom op en experimenteer eens (wat vaker)!
De nummers 1 en 2 bepalen, volgens de Ondernemerschapsindex, samen 75% van de effectiviteit van je ondernemerschap!
3. ERVARING IN HET ONDERNEMERSCHAP
Slechts 20% van alle ondernemers heeft eerdere ervaring met het starten van een bedrijf. Deze mensen hebben een voorsprong. Ze kennen de valkuilen en blijken beter in staat om kansen te vertalen in succesvolle producten, diensten of businessmodellen. Het mooie van deze factor is dat je hem kunt compenseren. Merk je aan jezelf dat je de ervaring mist? Huur dan een business coach of een adviseur in en compenseer daarmee je gebrek aan ervaring. Ze kunnen je trouwens ook helpen op het gebied van lange termijn ambitie en improvisatie. Dat doen wij ook dagelijks succesvol met onze klanten.
4. PASSIE VOOR HET ONDERNEMEN
Er is nog hoop voor de mensen die min of meer gedwongen worden tot ondernemerschap. Passie voor het ondernemerschap speelt absoluut een rol, maar niet zo’n grote als ik zelf had gedacht. Persoonlijk denk ik dat als je aan de gang gaat met de top 2 antwoorden, dat de passie vanzelf terugkomt en zelfs kan groeien. Wat denk jij?
Neem bovenstaande punten eens mee in je terugblik op 2013. Ben benieuwd wat je daaruit leert!