Skip to content

15 tips voor een groter aantal klanten in je bestand

Pieter Peelen
16 dec 2010

Gefascineerd door een discussie op LinkedIn, waar ondernemers massaal geïnteresseerd zijn in tips met betrekking tot het verbeteren van hun koude acquisitie, schrijf ik deze blog. Want bijna iedereen wil een groter aantal klanten, maar welke klant zit er nu werkelijk te wachten op koude acquisitie?

Het wordt tijd om acquisitie een nieuwe betekenis te geven! Ik heb nog nooit in mijn netwerk een verhaal gehoord van een ondernemer over dat hij zo blij was dat iemand hem had gebeld en hem dat zoveel had opgeleverd. Integendeel, we leven in een land van de ‘nee/nee-sticker’, ‘bel-me-niet register’ en strikte regelgeving rond ‘spam’.

Ondernemers hebben over het algemeen geen tijd en worden dus alleen maar gestoord (letterlijk en figuurlijk) van/door dit soort telefoontjes. Graag wil ik een andere, meer innovatieve, wind laten waaien door ondernemend Nederland.

Ik hoop middels onderstaande 15 tips andere invalshoeken te geven en een begin te maken met het bieden van tegenwicht aan de drang naar dit telefonisch ‘gespam’. Het kan namelijk ook anders en veel leuker!

TIP 1: NIEMAND DOET WAT JIJ DOET

Wat is de innovatie die jij in de markt gaat zetten en die jouw unieke manier van zakendoen weergeeft? Als je dit duidelijk hebt en duidelijk kunt maken naar jouw doelgroep, doe je meer zaken.

TIP 2: HET VERSCHIL LATEN ZIEN

Welke simpele zin kun je maken die weergeeft, op een eenvoudige en snelle manier, wat het belangrijkste verschil is dat jij maakt?

TIP 3: JOUW GEHEIME SAUSJE

Welke unieke benadering in het zakendoen gaat als een hefboom werken voor jouw sleutelboodschap? Waar maak je daarin het verschil in vergelijking met anderen?

TIP 4: GOED DELEGEREN

Als je niet alleen werkt: Hoe stel je iedereen in staat om bij te dragen aan het succes van de organisatie?

TIP 5: KWALITATIEVE CONTENT MAKEN EN DELEN

Wat is jouw geheim in de manier van zakendoen waar je gebruik van gaat maken op het gebied van content? Wat is het basisonderwerp voor een paper/blog/presentatie dat jouw gezichtspunt bepaalt?

TIP 6: AANBEVEELPLAN MAKEN

Hoe verzamel je aanbevelingen van klanten? Maak voor jezelf een aanbevelingsverzamelplan en ga hiermee aan de slag!

TIP 7: GRATIS PR

Hoe kun je journalisten/pers gebruiken om mensen bewust te maken van jouw content? Eigen ervaring: afgelopen maand interview in magazine “Dichterbij” van Rabobank Utrecht en in september 2010 kunnen spreken op conferentie + in nieuwsbrief + op website van ‘Mijn Bedrijf 2.0’.

TIP 8: GA SPREKEN

Welke onderwerpen van jouw content zijn interessant voor een (groot) luisterend publiek? Maak vanuit jouw content een paar korte presentaties en ga spreken bij netwerkgelegenheden.

TIP 9: WORD GEVONDEN

Door aanwezig te zijn op het internet (website) en actief te zijn in social media. En vooral door je site door te linken naar:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • YouTube
  • Flickr
  • Twitter

– en zo verder…

TIP 10: ZUINIG ZIJN OP LEADS IS IETS PERSOONLIJKS

Als je contact hebt, onderhoud het dan ook en stem het af op het soort contact. Maak er geen eenheidsworst van!

TIP 11: GA BLOGGEN OF DOE MEE AAN DISCUSSIES

Doe dit in de volgende stappen:

Leer: abonneer je op blogs van concurrenten en zie hoe ze schrijven.
Oefen: reageer op blogs of in discussies op LinkedIn.
Doe: maak je blog actief op je site, deel jouw content en maak mensen bewust.

TIP 12: WAT IS JOUW MOND-TOT-MONDRECLAMEFACTOR?

Vraag waarom klanten je aanbevelen en waarom niet. Streef naar een 100% aanbeveelfactor. Behandel elke klant als een klant met ‘lifetime value’.

TIP 13: OVERTREF VERWACHTINGEN

Doe altijd iets meer dan dat er wordt verwacht (iedereen houdt ervan om positief verrast te worden).

TIP 14: VERWIJS GOED DOOR BIJ EEN VRAAG DIE JE ZELF NIET AANKUNT

Kijk naar vragen van klanten die je niet kunt beantwoorden en bepaal wie het wel kan doen. Vraag altijd na of de doorverwijzing een goede was!

TIP 15: GEEF EEN TEKEN VAN LEVEN

Zorg ervoor dat je contacten elke 30 dagen iets van je horen.