, , , , , , , ,

5 tips voor een opgeruimde werkomgeving (en voor rust in het hoofd!)

, , , , , , , ,

Prinsjesdag – De belangrijkste ontwikkelingen voor ondernemers verzameld

, , , , ,

De accountant: onwetend, arrogant of “kop in het zand”?

In ons contact met accountants valt ons iets op. Ongeveer 80% van de accountants die wij spreken denken het volledig goed voor elkaar te hebben. Als wij doorvragen blijkt dat in slechts 10% van de gesprekken echt het geval te zijn.

Op het volgende punt gaat het vaak mis. Als wij vragen hoe de accountant omgaat met alle vernieuwingen die de digitalisering en robotisering van de administratie met zich meebrengen krijgen we vaak het volgende antwoord:

“Mijn klanten vragen daar nog niet om” of “Mijn klanten willen daar niet aan”

Los van het feit dat 80% van de accountants de vraag nooit heeft voorgelegd aan zijn klanten, wordt hier eigenlijk gezegd:

  • Ik heb er geen zin in om in die nieuwe ontwikkeling mee te gaan, of
  • Ik geloof niet dat klanten hier ooit behoefte aan hebben, of
  • Ik geloof niet dat deze nieuwe ontwikkeling ons vak gaat veranderen, of
  • Ik weet niet hoe ik met deze nieuwe ontwikkeling om moet gaan

Laten we eens verder op deze redenen ingaan.

Ik heb geen zin om in die ontwikkeling mee te gaan
Wij denken dat er over 5 jaar significant minder accountantskantoren zijn. Deze aanname is gebaseerd op het volume aan uitvoerend werk dat verdwijnt door automatisering en robotisering.
Kijk bijvoorbeeld naar de banken. In de afgelopen 6 jaar en de komende 4 jaar verdwijnt ongeveer de helft van de banen in de bank- en verzekeringssector. Het nieuws dat er 7000 banen bij ING verdwijnen past binnen deze trend. Ook hier zeiden mensen 10 jaar geleden dat het zo’n vaart niet zou lopen…

Een ander voorbeeld is Unit4. Dit softwarebedrijf heeft de afgelopen week de prijzen van hun traditionele 1.0 dienstverlening met 200% verhoogd. Dit komt doordat alles naar een online omgeving met bijbehorend businessmodel gaat.
De wereld verandert snel en dat heeft directe impact op jouw bedrijf en branche. Onze ervaring leert dat ondernemers vaak denken dat het zo’n vaart niet zal lopen en daarmee ontbreekt het urgentiebesef. Met name de snelheid van de veranderingen wordt onderschat.

Bedreigingen worden weggewuifd en kansen gemist. Het zal je verbazen hoe vaak wij dit tegenkomen. Je zou denken dat het vanzelfsprekend is dat een ondernemer…. maar het tegendeel is waar.

Als je geen zin hebt om mee te gaan in iets dat onvermijdelijk is dan is de kans groot dat je bij de kantoren zit die er over 5 jaar niet meer zijn. Past dit binnen jouw ambitie?

Ik geloof niet dat klanten hier ooit behoefte aan hebben
In 2015 deed ruim een derde (36%) van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) aan online boekhouden (onderzoek MKB Servicedesk). In 2013 was dit nog een op de vijf ondernemers (20%). Bijna de helft van de ondernemers (48%) verwacht in 2016 over te stappen op een online boekhoudpakket.

De helft van de ondernemers die online boekhouden, doen dat zonder accountant. Ook jouw klanten willen op termijn profiteren van de voordelen van online boekhouden. De vraag is, gaan ze dat met of zonder jou doen?

Ik geloof niet dat deze nieuwe ontwikkeling ons vak gaat veranderen
Als in 2020 alle ondernemers online boekhouden, dan ziet jouw werk er heel anders uit. Anders betekent overigens niet slechter! Besef goed de transitie naar een 2.0 kantoor kost 2 a 3 jaar om hem goed en volledig te maken. Als je na de transitie naar online boekhouden nog moet starten met de vernieuwing, ben je simpelweg te laat. Het vereist naast de omslag bij jezelf, ook een omslag van je medewerkers en je klanten.

Dus, wellicht vragen je klanten er nu niet om, je moet wel klaar zijn als ze er niet om vragen maar het van je komen eisen. Als je dan pas start, ben je veel te laat. De tijd tikt!

Ik weet niet hoe ik met deze nieuwe ontwikkeling om moet gaan
Wij zien veel accountants die met de volgende vragen lopen

  • Hoe ga ik deze verandering geaccepteerd krijgen door mijn team?
  • Hoe krijg ik de verandering voor elkaar naast de operationele waan de dag?
  • Welke samenwerkingspartner kies ik op het gebied van online boekhouden?
  • Hoe beperk ik de afhankelijkheid van 1 partner?
  • Hoe leg ik het uit aan mijn klanten?
  • Hoe zorg ik er voor dat ik nog iets blijf verdienen?

Dit zijn hele legitieme vragen. Een antwoord op de vragen vind je door jezelf te verdiepen in deze nieuwe ontwikkelingen en/of hulp te zoeken. Dat doen alle succesvolle ondernemers die wij tegen komen. Je kan ons altijd even bellen om te kijken waarmee wij je kunnen helpen.

, , ,

Hoe lang bestaat jouw bedrijf nog?
 


V&D, Imtech, KLM, Shell, Gasunie, het zijn allemaal grote bedrijven die zijn omgevallen of zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Deze bedrijven hadden allemaal een zeer dominante positie in hun markten. Maar wat is daar nu nog van over? En, wat kunnen MKB-ondernemers daarvan leren?

Deze bedrijven hebben allemaal, in meer of mindere mate, last van “disruptie”. Disruptie is een ontwrichting van je businessmodel veroorzaakt door technologische of (geo)politieke ontwikkelingen. Door de ontwrichting worden andere oplossingen voor het probleem dat jij oplost beschikbaar voor klanten. Of worden bestaande problemen opgelost die jouw huidige aanbod niet wegneemt.

De mate van disruptie is gekoppeld aan de snelheid van technologische en geopolitieke ontwikkelingen. Omdat de techniek zich exponentieel ontwikkelt, ontwikkelt ook de mate van disruptie zich steeds sneller. Terwijl mensen steeds ouder worden, overlijden bedrijven steeds jonger. Dit komt doordat ondernemers onvoldoende rekening houden met het steeds disruptievere karakter van hun omgeving.

Ter illustratie: waar in 1920 beursgenoteerde bedrijven in de US nog gemiddeld 100 jaar oud waren, was de gemiddelde leeftijd in 2010 slechts 15 jaar.

Inspelen op disruptie
Wat moet een MKB-ondernemer met disruptie? Wij vinden dat je systematisch moet uitkijken naar nieuwe mogelijkheden die de technische en politieke ontwikkelingen voor jouw bedrijf bieden. En natuurlijk ook naar bedreigingen en daar zo nodig naar handelen.

Onze ervaring is dat MKB-ondernemers dit te weinig doen en zich vaak te laat bewust zijn van andere mogelijkheden en nieuwe bedreigingen. De waan van de dag zorgt er vaak voor dat zij hier onvoldoende op gefocust zijn. Dit vergroot de kans dat je onderneming op termijn geen waarde meer toevoegt en dus verdwijnt.

Eigenaarschap bevorderen
Optimaal gebruik maken van disruptie kan alleen door eigenaarschap te bevorderen bij elke medewerker in je organisatie. Bij eigenaarschap hoort de bevoegdheid om de status quo blijvend aan te passen op het disruptieve karakter van de omgeving. Daarbij maak je het aanpakken van disruptie ook minder afhankelijk van jezelf.

Incidentenpolitiek voorkomen
Bij incidentele verbeter- en bezuinigingsprogramma’s wordt het eigenaarschap vaak door een directie naar zich toe getrokken. Medewerkers hebben daardoor de neiging om de storm uit te zitten en daarna gewoon over te gaan tot de orde van de dag. Hierdoor voelt een directie zich genoodzaakt om een paar jaar later weer een programma te starten.. Maak er dus een klimaat (way of life) van en geen vervelend incidenteel natuurverschijnsel!

Schakel een “Chief Disruption Officer” in
Wij krijgen van klanten vaak de feedback dat ze het fijn vinden dat we de boel een beetje “opschudden”. Onze ervaring is dat het voor jezelf lastig is om exact te zien waar in je zaak je de risico’s loopt of de kansen mist. Een deskundige externe kan je daar goed bij helpen en je een hoop faal- en gemiste kanskosten besparen.

, , , , , ,

Top 10 tijdbesparende en succesverhogende tools

Wat je als ondernemer volgens mij altijd wilt, is voorkomen dat je onnodig veel tijd kwijt bent aan zaken die je eenvoudig kunt automatiseren of organiseren. Ik ben dus altijd bijzonder geïnteresseerd in tools (hardware, software & methodieken) die het leven van de ondernemer gemakkelijker maken. Helaas moet ik constateren dat er veel aanbod is in dit soort tools, maar dat er maar weinig zijn die echt aansluiten op mijn wensen. Ik wil er bij deze top 10 met je delen!

  1. Online Boekhouden (voor mij Yuki)

Ik ken weinig ondernemers die het leuk vinden om hun administratie te doen. Ik vond dat ook vreselijk. Tot dat ik met Yuki ging werken. Heerlijk om bij te zijn en om nog maar een fractie van de tijd bezig te zijn met verwerken en de overgebleven tijd te kunnen stoppen in analyse.

Mocht je met Yuki (of Exact online, Twinfield, iMuis, etc) gaan werken doe dat dan wel met een accountant die ook met het systeem van jouw keuze kan werken. Daar zit de echte meerwaarde in!

  1. Harvest

De meeste ondernemers die ik tegen kom komen tijd te kort. Als je dan aan ze vraagt waaraan ze hun tijd besteden dan kunnen ze daar meestal geen concreet inzicht in geven. Tijd registeren om er daarna op te reflecteren en bij te sturen; Harvest maakt het voor ons mogelijk. Scheelt ons een bak met tijd!

  1. ChargePit

Je telefoon of je tablet, voor je het weet domineert het ding meer dan lief voor je is. Wat is er dan fijner om die dingen allemaal bij elkaar in een oplaadstation te kunnen zetten? De ChargePit is mijn oplossing.

Ze raken nooit kwijt, en als zij zich opladen kan jij dat ook even doen (door niet met dat ding bezig te zijn en even aandacht te geven aan de andere mooie dingen in het leven).

  1. SCRUM

Ooit bedacht om IT-ontwikkeltrajecten beter te laten verlopen (op tijd af en binnen budget). Scrum is een hele mooie methode om ook organisatie-ontwikkeling mee te doen. Wij ontwikkelen zelf met Scrum en gaan dit ook meer doen met klanten.

Het zorgt er voor dat je in minder meer doet en dat veel meer deadlines worden gehaald. Maar het allerbelangrijkste; Scrum = fun!

  1. HRvan.nu

HRvan.nu biedt op basis van zeer betaalbare modules IT-oplossingen met berekening tot personeelsmanagement. Combineer losse tools voor onder andere tijdregistratie, planning, verlof, overwerk en dossier tot jouw ideale HRM systeem.

HRvan.nu staat daarnaast open voor jouw input; als het systeem niet volledig voldoet aan de eisen van jouw organisatie dan maken ze het graag voor je op maat.

  1. Storecove.com

Wat helpt je nog meer in de flow van online boekhouden? Een tool die er voor zorgt dat alle facturen die in portals staan (denk aan bijvoorbeeld die van energie- en telecomleveranciers) direct worden doorgestuurd naar je onlineboekhoudpakket.

Storecove is een tool die je daarvoor heel laagdrempelig kan inzetten; scheelt weer tijd en frustratie (wat was dat wachtwoord van “mijn huppelepup” nou weer?).

  1. Asana

Stelt je in staat om standaard werkzaamheden of workflows te definiëren en vervolgens meerdere malen te gebruiken in verschillende projecten. Zorgt er voor dat je deadlines goed kan managen.

Waarom dan op 7? Asana heeft de valkuil dat je zaken gaat administreren die je eigenlijk ook meteen kan oplossen. En kan nog verbeteren in de interface met jou als gebruiker.

  1. Cazoomi

Mijn ervaring is dat er nog niet een IT-oplossing is die alles beidt wat ik nodig heb om mijn bedrijf goed te kunnen aansturen. Maar het kan wel irritant zijn als al die losse oplossingen niet met elkaar kunnen communiceren.

Cazoomi maakt eenvoudig en betaalbaar koppelingen tussen de meest gangbare oplossingen mogelijk. Scheelt een hoop data invoer, gebrek aan inzicht en verlaagd de kans op fouten.

  1. HIGHRISE

Mijn favoriete Customer Relationship Management (CRM) tool; Highrise. Wat voor mij de tool goed maakt? Vooral de integratie met e-mail, documenten maar ook met sociale media en e-mailmarketing. Het is een tool die doordrongen is van een 2.0 gedachte met betrekking tot CRM. Je mag hem 30 dagen gratis uitproberen (betaalde versies) en er is ook een beperkte gratis versie voor ondernemers die het eerst even willen uitproberen!

  1. Magnet.me

Op zoek naar jong talent om je bedrijf te versterken en wil je de wervings- en selectiekosten beheersbaar houden? Via magnet.me kan je snel, eenvoudig en betaalbaar kandidaten vinden.

Ken jij een super tool die niet in dit lijstje staat? Deel hem dan vooral met mij en de lezers van deze blog door hieronder een reactie achter te laten!

Of jij je processen wel ondersteunt met effectieve IT-tools is 1 van de onderwerpen die aan bod komt in een GroeiPotentie Inventarisatie, waarmee we je helpen ruimte te maken voor de groei van je bedrijf. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25 of mail naar pieter@nononsancy.nl.

, , ,

Oh nee, weer een idee!

Er zijn ondernemers die kunnen blijven door “bloemkolen” over hun ideeën. Nog mooier, nog goedkoper, nog groter; ga zo maar door. Ik kan hier zelf ook wat van!

Nieuwe ideeën zijn goed, maar ze moeten je niet in de weg gaan zitten. Je kunt niet alles doen. Te veel hooi op je vork nemen is nooit effectief. Hoe kun je omgaan met een stortvloed aan ideeën?

  1. Toets je idee aan je lange termijn doel

Wat voor effect heeft dit idee op het behalen van mijn grote doel? Draag het niet bij? Doe het dan niet. Je hebt al genoeg goede ideeën die je gaan brengen waar je wilt zijn.

  1. Kader je idee in

Als ondernemers eenmaal een idee hebben, zien ze vaak al gauw honderden andere toepassingen en aanvullingen. “Ik zou het ook in die sector kunnen verkopen”, “Daar hebben ze er ook behoefte aan”, “Het kan ook nog hierop worden toegepast”, etc.

Herken je dit? Door deze stortvloed van ideeën raak je ver weg van je originele idee. Kader je idee in en keer terug naar de kern. Hoeveel problemen lost dit product op? Beperkt het tot 3 items. Hoeveel verschillende sectoren hebben baat bij dit product? Kies er een of twee.

  1. Parkeer je idee

Je hebt onbewust de neiging om je eigen ideeën in eerste instantie als een soort “ei van Columbus” te zien. Zet je ideeën eerst op een ideeënparkeerplaats, bijvoorbeeld een Excel document. Check 14 dagen nadat je het idee hebt genoteerd of je het nog steeds goed vindt. Mijn ervaring: 95% valt dan af.

Structureel nieuwe ideeën uitvoeren kost bakken met tijd en geld en draagt in veel gevallen niet bij aan het bereiken van je einddoel. Zorg dus dat je nieuwe ideeën niet in de weg gaan zitten!

Management van groei is 1 van de onderwerpen die aan bod komen in een GroeiPotentie Inventarisatie, waarmee we je helpen ruimte te maken voor de groei van je bedrijf. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25 of mail naar pieter@nononsancy.nl.

, , , , , ,

Top 10 tijdbesparende en succesverhogende tools!

Wat je als ondernemer volgens mij altijd wilt, is voorkomen dat je onnodig veel tijd kwijt bent aan zaken die je eenvoudig kunt automatiseren of organiseren. Ik ben dus altijd bijzonder geïnteresseerd in tools (hardware, software & methodieken) die het leven van de ondernemer gemakkelijker maken. Helaas moet ik constateren dat er veel aanbod is in dit soort tools, maar dat er maar weinig zijn die echt aansluiten op mijn wensen. Ik wil er bij deze top 10 met je delen!

  1. Online Boekhouden (voor mij Yuki)

Ik ken weinig ondernemers die het leuk vinden om hun administratie te doen. Ik vond dat ook vreselijk. Tot dat ik met Yuki ging werken. Heerlijk om bij te zijn en om nog maar een fractie van de tijd bezig te zijn met verwerken en de overgebleven tijd te kunnen stoppen in analyse.

Mocht je met Yuki (of Exact online, Twinfield, iMuis, etc) gaan werken doe dat dan wel met een account die ook met het systeem van jouw keuze kan werken. Daar zit de echte meerwaarde in!

  1. Harvest

De meeste ondernemers die ik tegen kom komen tijd te kort. Als je dan aan ze vraagt waaraan ze hun tijd besteden dan kunnen ze daar meestal geen concreet inzicht in geven. Tijd registeren om er daarna op te reflecteren en bij te sturen; Harvest maakt het voor ons mogelijk. Scheelt ons een bak met tijd!

  1. ChargePit

Je telefoon of je tablet, voor je het weet domineert het ding meer dan lief voor je is. Wat is er dan fijner om die dingen allemaal bij elkaar in een oplaadstation te kunnen zetten? De ChargePit is mijn oplossing.

Ze raken nooit kwijt, en als zij zich opladen kan jij dat ook even doen (door niet met dat ding bezig te zijn en even aandacht te geven aan de andere mooie dingen in het leven).

  1. SCRUM

Ooit bedacht om IT-ontwikkeltrajecten beter te laten verlopen (op tijd af en binnen budget). Scrum is een hele mooie methode om ook organisatie-ontwikkeling mee te doen. Wij ontwikkelen zelf met Scrum en gaan dit ook meer doen met klanten.

Het zorgt er voor dat je in minder meer doet en dat veel meer deadlines worden gehaald. Maar het allerbelangrijkste; Scrum = fun!

  1. HRvan.nu

HRvan.nu biedt op basis van zeer betaalbare modules IT-oplossingen met berekening tot personeelsmanagement. Combineer losse tools voor onder andere tijdregistratie, planning, verlof, overwerk en dossier tot jouw ideale HRM systeem.

HRvan.nu staat daarnaast open voor jouw input; als het systeem niet volledig voldoet aan de eisen van jouw organisatie dan maken ze het graag voor je op maat.

  1. Storecove.com

Wat helpt je nog meer in de flow van online boekhouden? Een tool die er voor zorgt dat alle facturen die in portals staan (denk aan bijvoorbeeld die van energie- en telecomleveranciers) direct worden doorgestuurd naar je onlineboekhoudpakket.

Storecove is een tool die je daarvoor heel laagdrempelig kan inzetten; scheelt weer tijd en frustratie (wat was dat wachtwoord van “mijn huppelepup” nou weer?).

  1. Asana

Stelt je in staat om standaard werkzaamheden of workflows te definiëren en vervolgens meerdere malen te gebruiken in verschillende projecten. Zorgt er voor dat je deadlines goed kan managen.

Waarom dan op 7? Asana heeft de valkuil dat je zaken gaat administreren die je eigenlijk ook meteen kan oplossen. En kan nog verbeteren in de interface met jou als gebruiker.

  1. Cazoomi

Mijn ervaring is dat er nog niet een IT-oplossing is die alles beidt wat ik nodig heb om mijn bedrijf goed te kunnen aansturen. Maar het kan wel irritant zijn als al die losse oplossingen niet met elkaar kunnen communiceren.

Cazoomi maakt eenvoudig en betaalbaar koppelingen tussen de meest gangbare oplossingen mogelijk. Scheelt een hoop data invoer, gebrek aan inzicht en verlaagd de kans op fouten.

  1. HIGHRISE

Mijn favoriete Customer Relationship Management (CRM) tool; Highrise. Wat voor mij de tool goed maakt? Vooral de integratie met e-mail, documenten maar ook met sociale media en e-mailmarketing. Het is een tool die doordrongen is van een 2.0 gedachte met betrekking tot CRM. Je mag hem 30 dagen gratis uitproberen (betaalde versies) en er is ook een beperkte gratis versie voor ondernemers die het eerst even willen uitproberen!

  1. Magnet.me

Op zoek naar jong talent om je bedrijf te versterken en wil je de wervings- en selectiekosten beheersbaar houden? Via magnet.me kan je snel, eenvoudig en betaalbaar kandidaten vinden.

Ken jij een super tool die niet in dit lijstje staat? Deel hem dan vooral met mij en de lezers van deze blog door hieronder een reactie achter te laten!

Of jij je processen wel ondersteunt met effectieve IT-tools is 1 van de onderwerpen die aan bod komt in een GroeiPotentie Inventarisatie, waarmee we je helpen ruimte te maken voor de groei van je bedrijf. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25 of mail naar pieter@nononsancy.nl.