In blogs van deze categorie kan je leren hoe je van plan naar actie gaat

, , , , , , , ,

5 tips voor een opgeruimde werkomgeving (en voor rust in het hoofd!)

, , , , , , , , , ,

Top 5 Quick Wins van een accountancy inventarisatie

, , , ,

Volg deze 5 stappen voor frisse energie tijdens de vakantiemaanden

, , , , ,

De accountant: onwetend, arrogant of “kop in het zand”?

In ons contact met accountants valt ons iets op. Ongeveer 80% van de accountants die wij spreken denken het volledig goed voor elkaar te hebben. Als wij doorvragen blijkt dat in slechts 10% van de gesprekken echt het geval te zijn.

Op het volgende punt gaat het vaak mis. Als wij vragen hoe de accountant omgaat met alle vernieuwingen die de digitalisering en robotisering van de administratie met zich meebrengen krijgen we vaak het volgende antwoord:

“Mijn klanten vragen daar nog niet om” of “Mijn klanten willen daar niet aan”

Los van het feit dat 80% van de accountants de vraag nooit heeft voorgelegd aan zijn klanten, wordt hier eigenlijk gezegd:

  • Ik heb er geen zin in om in die nieuwe ontwikkeling mee te gaan, of
  • Ik geloof niet dat klanten hier ooit behoefte aan hebben, of
  • Ik geloof niet dat deze nieuwe ontwikkeling ons vak gaat veranderen, of
  • Ik weet niet hoe ik met deze nieuwe ontwikkeling om moet gaan

Laten we eens verder op deze redenen ingaan.

Ik heb geen zin om in die ontwikkeling mee te gaan
Wij denken dat er over 5 jaar significant minder accountantskantoren zijn. Deze aanname is gebaseerd op het volume aan uitvoerend werk dat verdwijnt door automatisering en robotisering.
Kijk bijvoorbeeld naar de banken. In de afgelopen 6 jaar en de komende 4 jaar verdwijnt ongeveer de helft van de banen in de bank- en verzekeringssector. Het nieuws dat er 7000 banen bij ING verdwijnen past binnen deze trend. Ook hier zeiden mensen 10 jaar geleden dat het zo’n vaart niet zou lopen…

Een ander voorbeeld is Unit4. Dit softwarebedrijf heeft de afgelopen week de prijzen van hun traditionele 1.0 dienstverlening met 200% verhoogd. Dit komt doordat alles naar een online omgeving met bijbehorend businessmodel gaat.
De wereld verandert snel en dat heeft directe impact op jouw bedrijf en branche. Onze ervaring leert dat ondernemers vaak denken dat het zo’n vaart niet zal lopen en daarmee ontbreekt het urgentiebesef. Met name de snelheid van de veranderingen wordt onderschat.

Bedreigingen worden weggewuifd en kansen gemist. Het zal je verbazen hoe vaak wij dit tegenkomen. Je zou denken dat het vanzelfsprekend is dat een ondernemer…. maar het tegendeel is waar.

Als je geen zin hebt om mee te gaan in iets dat onvermijdelijk is dan is de kans groot dat je bij de kantoren zit die er over 5 jaar niet meer zijn. Past dit binnen jouw ambitie?

Ik geloof niet dat klanten hier ooit behoefte aan hebben
In 2015 deed ruim een derde (36%) van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) aan online boekhouden (onderzoek MKB Servicedesk). In 2013 was dit nog een op de vijf ondernemers (20%). Bijna de helft van de ondernemers (48%) verwacht in 2016 over te stappen op een online boekhoudpakket.

De helft van de ondernemers die online boekhouden, doen dat zonder accountant. Ook jouw klanten willen op termijn profiteren van de voordelen van online boekhouden. De vraag is, gaan ze dat met of zonder jou doen?

Ik geloof niet dat deze nieuwe ontwikkeling ons vak gaat veranderen
Als in 2020 alle ondernemers online boekhouden, dan ziet jouw werk er heel anders uit. Anders betekent overigens niet slechter! Besef goed de transitie naar een 2.0 kantoor kost 2 a 3 jaar om hem goed en volledig te maken. Als je na de transitie naar online boekhouden nog moet starten met de vernieuwing, ben je simpelweg te laat. Het vereist naast de omslag bij jezelf, ook een omslag van je medewerkers en je klanten.

Dus, wellicht vragen je klanten er nu niet om, je moet wel klaar zijn als ze er niet om vragen maar het van je komen eisen. Als je dan pas start, ben je veel te laat. De tijd tikt!

Ik weet niet hoe ik met deze nieuwe ontwikkeling om moet gaan
Wij zien veel accountants die met de volgende vragen lopen

  • Hoe ga ik deze verandering geaccepteerd krijgen door mijn team?
  • Hoe krijg ik de verandering voor elkaar naast de operationele waan de dag?
  • Welke samenwerkingspartner kies ik op het gebied van online boekhouden?
  • Hoe beperk ik de afhankelijkheid van 1 partner?
  • Hoe leg ik het uit aan mijn klanten?
  • Hoe zorg ik er voor dat ik nog iets blijf verdienen?

Dit zijn hele legitieme vragen. Een antwoord op de vragen vind je door jezelf te verdiepen in deze nieuwe ontwikkelingen en/of hulp te zoeken. Dat doen alle succesvolle ondernemers die wij tegen komen. Je kan ons altijd even bellen om te kijken waarmee wij je kunnen helpen.

, , , , ,

Hoe afmaken je tot 30% efficiënter kan maken

Menig ondernemer is fantastisch in de fase dat een nieuw idee moet worden uitgedacht, of super enthousiast als hij/zij “het licht ziet”. Alleen succesvolle ondernemers lukt het ook om er daadwerkelijk een succes van te maken. Vaak blijft het bij (om)denken of brainstormen, maar wordt er te weinig daadkracht en actie getoond richting het resultaat.

Uit onderzoek blijkt dat hiermee tot 30% aan tijd aan verloren gaat. Dat zit deels in het missen van opbrengsten door het niet afmaken, de tijd die in niet afgemaakte zaken gaat zitten en de tijd die het steeds opnieuw oppakken extra kost.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je zaken ook echt afmaakt? Kijk welke van de volgende 4 manieren het beste bij jou past:

  1. Iemand anders regelen

Het is goed om te focussen op jouw kernkwaliteit. Ben jij het sterkst in het bedenken van nieuwe ideeën, maar niet zo sterk in de uitvoering? Accepteer dat dan en haal er je voordeel uit. Neem iemand aan of wijs iemand aan binnen je team die de verantwoordelijkheid krijgt om er een bewezen succes van te maken. Zo kun jij je focussen op waar je echt goed in bent en worden die goede ideeën ook omgezet in successen.

  1. Jezelf dwingen tot vervolgstappen

Als je de uitvoering niet uit handen wilt geven, zoek dan naar manieren om jezelf te dwingen tot vervolgstappen. Zet je vervolgstappen duidelijk op papier, herinner jezelf hier regelmatig aan en stel deadlines voor jezelf. Je kunt ook alvast een beloning voor jezelf bepalen voor als je de deadlines haalt.

  1. Geen nieuwe dingen oppakken

Beheers jezelf in het oppakken van nieuwe dingen als het oude nog niet af is. Je hoeft niet alle kansen voorbij te laten gaan, maar laat kansen rusten waar het kan.

In mijn kantoor hangt voor iedere werknemer een whiteboard met 3 kolommen: to do, doing, done. Heb je een nieuw idee of een nieuwe kans, maar heb je al dingen staan in “doing”? Plaats het dan in je “to do” en begin er pas aan als je “doing” kolom weer leeg is.

  1. Focus je op 1 ding tegelijkertijd

Pak niet teveel dingen tegelijkertijd op. Ik streef ernaar om 1 ding in mijn “doing” kolom te hebben en dat eerst af te maken voordat ik het volgende oppak. Het geeft mij veel energie om elke dag gewoon een aantal zaken volledig te hebben afgemaakt. Dat houdt je in je flow.

Structureel zaken niet afmaken kost bakken met tijd en geld. Begin dus niet alleen, maar maak ook af!

Zaken afmaken is 1 van de onderwerpen die aan bod komen in een GroeiPotentie Inventarisatie, waarmee we je helpen ruimte te maken voor de groei van je bedrijf. Wil je hier meer over weten? Bel 030 – 888 71 25 of mail naar pieter@nononsancy.nl.

 

, , ,

Pas op: laat je niet verleiden tot goede voornemens

Goede voornemens: we hebben ze allemaal, en niet alleen op 1 januari. Voornemens en plannen zijn goed, maar het moet daar niet bij blijven. Veel ondernemers gaan niet echt over tot actie, ook al zeggen ze dat wel te willen doen. Jezelf van alles voornemen, maar uiteindelijk niets doen is uiteraard jezelf enorm voor de gek houden.

Des te langer je niet tot actie overgaat, des te desastreuzer de gevolgen. Je ontneemt zo jezelf de mogelijkheid om je bedrijf te ontwikkelen en wordt voorbij gelopen, en je kunt zo niet inspelen op zaken in jouw omgeving. Wij hebben ondernemers gezien die door in actie te komen hun resultaten hebben verdubbeld.

Ik hoor te vaak: “Het komt er gewoon niet van.” De daadwerkelijke grote struikelblokken voor deze ondernemers zijn angsten, belemmerende overtuigingen en onzekerheid.

  1. Angst om te falen

Ondernemers durven soms niet tot actie over te gaan uit angst dat er iets mis gaat. Ik kan je niet vertellen dat het onzin is, want je gaat geheid een keer een fout maken. Maar, je kunt niet leren zonder fouten te maken, want van je fouten leer je. Om te kunnen groeien moet je de angst voor falen loslaten en echt overgaan tot actie.

  1. Belemmerende overtuigingen

Als je denkt dat je iets niet kunt, ga je het ook niet proberen. Of als je het wel probeert, zorgt de gedachte dat het je toch niet gaat lukken er inderdaad ook voor dat het niet lukt, omdat je er onbewust niet helemaal voor gaat. Laat je goede voornemens niet belemmeren door negatieve overtuigingen.

  1. Zekerheid verlangen

Als ondernemer balanceer je op een dun randje tussen zekerheid en onzekerheid. Honderd procent zekerheid hebben is onmogelijk en dat moet je dus ook loslaten. Onzekerheid is nu eenmaal onderdeel van het vak.

Het is niet erg om onzeker te zijn. Sterker nog, het is goed om je bewust te zijn van onzekerheden. Het laat zien welke dingen je niet weet of niet onder controle hebt. Daardoor wordt ook duidelijk welke kennis je wel hebt: wat kun je daar wel mee; wat zijn de risico’s? Gebruik op die manier je onzekerheden in je voordeel.

Laat jij je ook belemmeren door één van bovenstaande redenen? Jammer, je kunt zoveel meer uit jezelf halen!

In deze blog wordt 1 van de 33 onderwerpen uit ons nieuwe e-book “Waarom sommige ondernemers succesvol zijn en anderen blijven ploeteren” uitgelicht. Wil je het hele e-book ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in en wij sturen het je toe.

, ,

3 belemmeringen om tot actie te komen

Succesvolle ondernemers ondernemen actie, juist ook zonder 100% zekerheid. Volledige succesgarantie krijg je vrijwel nooit.  De volgende 3 valkuilen belemmeren vaak het actie ondernemen:

  1. Niet weten wat je echt wilt

Voordat je actie kunt ondernemen, moet je eerst duidelijk weten waarvoor je dat doet. Ondernemers die onzeker zijn over de toekomst, blijven maar rondjes draaien over hoe de toekomst eruit moet gaan zien. Zo komen zij nooit aan actie toe. Zorg dus dat je goed op papier hebt staan waarom of waarvoor er actie moet worden ondernomen.

  1. Niet willen starten voordat de hele weg is uitgestippeld

Ik zie vaak dat ondernemers pas over willen gaan tot actie als ze hun volledige succesroute hebben uitgestippeld. Ten eerste kost dit veel te veel tijd. Zodra je weet wat je echt wilt, heb je geen tijd meer te verliezen. Waarom zou je nog weken wachten met het gaan realiseren van je doel? Het geeft niet om nog niet te weten wat er volgende maand moet gebeuren; vandaag hoef je alleen te weten wat er vandaag moet gebeuren.

Ten tweede is het ook niet goed om je hele route naar succes vast te leggen in een planning. Je hebt flexibiliteit nodig. Er gebeuren vandaag altijd dingen waardoor dingen morgen niet lukken. Als je nu al je actiepunten voor volgende week vrijdag gaat plannen, gaat er geheid iets tussen komen en moet je de planning weer overhoop halen en aanpassen. Dat kost onnodig veel tijd.

Ten slotte komen veel actiepunten voort uit eerdere acties. Het is vaak heel lastig om te bedenken welke acties er precies nodig zijn om je doel te bereiken. Als je gewoon begint bij het begin, wordt het meestal vanzelf logisch welke acties er moeten volgen.

  1. Geen momentum creëren

Overgaan tot actie betekent ook dat je momentum moet creëren. Momentum komt uit de techniek. Hoe draai je een moer los die goed vast zit? Door moment te creëren: moment is de lengte van de arm van de sleutel maal de kracht die je zet op de sleutel.

Het is belangrijk om in te spelen op momentum, maar om echt te groeien moet je zelf actief momentum creëren. Je moet actief kansen creëren. Doe je dat niet en blijf je maar druk zetten op die te korte sleutel (of te weinig kracht op een lange) dan wordt je plan niet succesvol.

Wat kun jij doen om niet te blijven hangen in actieloos gedag?

 

, ,

5 valkuilen bij het doelen stellen

Doelen stellen, zowel op persoonlijk als op bedrijfsvlak, is nodig om succes te behalen. Je bent overtuigd en hebt je doelen opgeschreven, maar worden die doelen nu ook behaald? Daarvoor moeten je doelen wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. De volgende 5 valkuilen bij het doelen stellen zie ik veel bij ondernemers.

  1. Ideeën niet omzetten naar doelen

Ieder product, ieder bedrijf en iedere strategie begint bij een idee. Ook ieder doel begint met een idee, maar daar moet het niet bij blijven. Formuleer je idee in heldere termen, maak het specifiek, maak het meetbaar en kies een duidelijke, meetbare eindbestemming. Alleen zo kunnen jij en jouw bedrijf echt naar je doel toewerken.

  1. Doelen zijn niet ‘SMART’

 Als doelen te vaag blijven en niet gedetailleerd genoeg zijn, is het moeilijk om deze doelen ook daadwerkelijk na te streven. Een hulpmiddel om doelen goed te formuleren is om ervoor te zorgen dat doelen SMART zijn; een doel moet:

  • Specifiek zijn: wat gaan we exact doen?
  • Meetbaar zijn: hoeveel gaan we doen?
  • Acceptabel zijn: is er draagvlak bij iedereen die we nodig hebben?
  • Realistisch zijn: is het haalbaar?
  • Tijdsgebonden zijn: wanneer is het af?
  1. Doelen zijn niet ambitieus genoeg

Als doelen niet ambitieus genoeg zijn, halen ze je niet uit je eigen comfortzone. Als je teveel tijd hebt om je doelen te behalen, kan dat leiden tot verveling. Je loopt dan het risico om de focus op of het plezier in het halen van je doelen te verliezen.

  1. Doelen wegstoppen

Veel ondernemers formuleren hun doelen goed, maar stoppen ze vervolgens in de la en kijken er niet regelmatig naar. Zo verliezen zij de focus op hun doelen en worden deze doelen ook niet behaald. Een manier om jezelf scherp te houden is om ook korte termijn doelen te stellen, die fungeren als tussenstappen naar je uiteindelijke doelen.

  1. Niet tot actie komen

Zelfs perfect geformuleerde doelen behalen zichzelf niet: uiteindelijk moet jij als ondernemer er wel actief aan werken. Het klinkt logisch, maar toch zie ik dat ondernemers vaak na het goed formuleren van hun doelen verwachten dat die doelen dan ook automatisch behaald gaan worden. Je doelen bereik je niet alleen door ze goed in het oog te hebben, maar juist door er actief naartoe te werken!

Doelen stellen klinkt dus eenvoudiger dan het is, maar als je rekening houdt met deze 5 valkuilen zal het ongetwijfeld jou en je bedrijf helpen om effectief in de juiste richting te groeien!