Referenties

GEPU

Via het initiatief “Mijn Bedrijf 2.0” kwam ik begin vorig jaar terecht bij Gepu BV. Gepu is een Horeca groothandel, met een probleem in de uitlevergraad. Veel klanten van Gepu bestellen en krijgen hun bestelling de volgende dag aangeleverd. Albert in het groot zeg maar. In te veel gevallen werd de bestelling echter niet compleet aangeleverd. Dat zorgde voor veel overlast in de processen; ontevreden klanten die de verkoopafdeling bestookten en veel naleveringen die procesverstoringen veroorzaakten op de werkvloer. Totdat we onder aanvoering van, de net nieuw aangestelde, bedrijfsleider Ralph Groenendaal er mee aan de slag gingen. Ralph kan er het volgende over vertellen.

Als ik terug kijkt op hoe we succesvol de uitlevergraad hebben kunnen verbeteren dan lag dat vooraal aan het bewust maken van de mensen dat we daar een probleem hadden. We konden uit het systeem een lijst halen met de missers per week. We hebben een team gemaakt dat elke week maximaal een uur bij elkaar kwam om de week ervoor door te nemen. Wat had echt niet op de lijst mogen staan? Wat was de reden dat dat toch was gebeurd? Hoe konden we dat makkelijk verbeteren? Zo zijn we stukje bij beetje week over week gaan analyseren en verbeteren. Dat leidde onder andere tot een nieuwe leverancier voor Griekse olijfolie, een vinklijst voor de voicepickers die problemen ondervonden tijdens het picken, een “laatste ronde” die we lopen voordat de vrachtwagens vertrekken en het “krantenwijkprincipe”; elke medewerker werd verantwoordelijk voor een deel van de winkel en is verantwoordelijk voor volle schappen. Alle kleine verbeteringen bij elkaar leidde tot een gestage verbetering die na de zomer leidde tot het op target komen van de uitlevergraad. Nu zitten we er ruim boven. Om je een idee te geven; we hebben vanaf oktober 60% minder missers ten opzichte van april 2011.

Dit alles komt ook doordat we in staat zijn geweest om een soort van drang te bewerkstelligen bij de collega’s om dit zo te verbeteren. We hebben er in het werkoverleg aandacht aan besteed en we hebben elke week in de kantine de cijfers van de week ervoor laten zien. In het begin was men daar wat nonchalant over maar later gingen de mensen vragen waar de nieuwe cijfers bleven. Door medewerkers te complementeren met een goed resultaat (eerste week boven de norm hebben we een doos koeken in de kantine gezet en zo hebben we meer dingen gedaan) ontstond er enthousiasme. De sfeer werd ook beter. Ik heb het gevoel dat als we dat enthousiasme vast kunnen houden dat het resultaat dan ook blijvend is. En ik sta te popelen om nieuwe zaken aan te pakken.

Ik vond het fijn om met Pieter samen te werken in dit traject. Hij heeft me veel ruimte gegeven om zaken zelf op te pakken en daar heb ik veel van geleerd. Maar als hij nodig was dan was hij er ook. In het begin heeft hij de sessies geleid, die kon ik later van hem overnemen omdat ik wist waar ik op moest letten. Dat is een manier van samenwerken waar ik erg tevreden over ben.”

Het mooie van dit probleem is dat het niet alleen de uitlevergraad heeft opgelost maar ook de sfeer in het bedrijf heeft verbeterd. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek van januari 2012 scoort over de hele linie 20% beter als dat van een jaar geleden.

Wil je meer weten over Gepu? Klik dan hier! Wil je ook –met mij- je processen meer op orde brengen of de sfeer onder het personeel verbeteren? Neem dan contact op!

Begin hier....

en bepaal het startpunt van uw groei. Vul nu de test in!

  • geen gegenereerd rapport
  • volledig vrijblijvend
  • geen kosten
  • geen verplicht nieuwsbriefabonnement
  • persoonlijke praktische tips