5 voorwaarden voor meer rendement uit je team

“Ik wens u veel personeel” was wat ik te horen kreeg toen ik voor de eerste keer ging leidinggeven. Gelukkig heeft het me er niet van weerhouden om eraan te beginnen. Hieronder volgen 5 tips met betrekking tot leidinggeven die leiden tot minder verzuim, minder verloop, een goede sfeer en – last but not least – significant betere financiële resultaten!

Stel meetbare doelstellingen op voor uw medewerkers

Ja, ik weet het, ik ben een fan van meetbare doelstellingen. En niet voor niets! Uit tal van onderzoeken blijkt dat als u uw medewerkers meetbare doelen geeft dit leidt tot significant betere resultaten. Dit is overigens ook mijn eigen ervaring.

Het opstellen van duidelijke meetbare doelstellingen is niet voor niets de eerste van de 5 tips. Het moet duidelijk zijn voor medewerkers welke kant u op wilt en wat u verwacht. U kunt communiceren of bouwen aan vertrouwen wat u wilt, maar als u geen doelen heeft, gaat het alle kanten op. De medewerker moet weten, en zich ervan bewust zijn, wat zijn invloed is op het eindresultaat. Als dat er niet is, begint u aan een zware strijd.

Communiceer helder en ga uit van tweerichtingsverkeer

Communicatie zorgt ervoor dat uw zaadje ook echt aanslaat. Als u uw doelen voor uw medewerkers op het bedrijfsmededelingenbord in de kantine hangt, is dat nog maar de vraag….

Communicatie gaat dus breder dan een nieuwsbrief, het mededelingenbord of de zeepkistsessie. Er is een wezenlijk verschil tussen “over communiceren” en “met communiceren”. Managers en ondernemers die zowel als ontvanger als als zender fungeren, hebben de meeste kans op succes. Vaak wordt alleen maar gezonden en gezonden en gezonden….

Een aantal tips om juist de ontvangende kant bij uzelf te stimuleren zijn:

  • Laat zien dat u vragen van medewerkers serieus neemt. Dus geef een passend en snel antwoord.
  • Sta open voor ideeën van de werkvloer en pas ze ook toe.
  • Sta open voor een ander geluid dan puur uw eigen geluid.
  • Wees beschikbaar; plan tijd in uw agenda om u tussen uw mensen te begeven.
  • Houd uw medewerkers op de hoogte van de voortgang op de doelen.
     

Zorg voor voldoende vertrouwen

Als u bij de vorige tip goed tussen de regels door leest, dan ziet u dat oprechte aandacht daar een grote rol in speelt. En dat is wat medewerkers verdienen en nodig hebben van u. Bouwen aan vertrouwen doet u door te laten zien dat u om mensen geeft en ze met respect behandelt.

Focus op doelen kan als valkuil hebben dat u daar te veel op focust en (als) te “hard” wordt (gezien). Ja, uw mensen werken voor u en ja u betaalt hun salaris en ze moeten dus leveren…. maar het zijn ook mensen. Als u ze zo behandelt, zult u daar geen spijt van krijgen!

Een paar korte tips voor meer vertrouwen:

  • kom na wat u afspreekt
  • pas hoor- en wederhoor toe
  • doe iets met de feedback die u krijgt
     

Geef verantwoordelijkheid

Waar u natuurlijk geen respect voor hoeft te hebben, is het feit dat mensen hun verantwoordelijkheid niet pakken. Uw team moet erop kunnen vertrouwen dat u iedereen verantwoordelijk houdt voor hetgeen er moet gebeuren. Het is uw taak het tuintje bij te houden waarin het zaadje inmiddels uitgroeit tot een mooie vrucht. Als daar onkruid in gaat groeien dan moet dat eruit gehaald worden.

Bij doelen geven hoort ook verantwoordelijkheid geven. En bij verantwoordelijkheid geven hoort natuurlijk ook bevoegdheid geven (en dus los laten). Vergeet dat niet! Anders komt er, zonder schuld van u medewerkers, minder van uw doelen terecht.

Waardeer en erken dagelijks en systematisch

Goed management van medewerkers is geboren als waardering en erkenning worden gekoppeld aan doelen stellen, communicatie, vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. Het koppelen van een medewerkerspecifieke beloning aan het behalen van een doel is een vorm van oprechte waardering en erkenning. Zo ook het koppelen van (het verder ontwikkelen van) een talent aan een doel.

Waardering en erkenning betekenen eigenlijk dat het behalen van de bedrijfsdoelen en de doelen van elk individu hand in hand gaan. Doordat u goed communiceert en bouwt aan vertrouwen kunt u ook steeds beter aansluiten bij wat uw medewerkers willen (en kunnen, want u geeft ze ook verantwoordelijkheid).

Het geven van verantwoordelijkheid vanuit het bedrijf zorgt ervoor dat de medewerker vooruitgang boekt, persoonlijke groei doormaakt en dus waardevoller wordt voor uw bedrijf. Het gaat dus hand in hand, als u het goed doet.

En het mooie is, waarderen en erkennen hoeft niks te kosten! Het zit in uw mensen en uw doelen goed kennen, die op elkaar afstemmen en doen. En een “dank u wel” op zijn tijd kost toch ook niets?

Meer rendement halen uit je team? Begin hier met de groeifasetest en ontvang gratis een op maat advies.

Noot: dit artikel is vrij te kopiëren en te plaatsen onder vermelding van de bron (www.nononsancy.nl).

Toegift

Zoek u een manier om doelmatig werken werkend voor u te krijgen? Probeer dan eens Iris helpt. Iris helpt is dé online verbetertool voor ondernemers en managers.

Vraag snel en vrijblijvend een demo aan!

Reacties

Op dit artikel is nog niet gereageerd.

Reactie toevoegen



Begin hier....

en bepaal het startpunt van uw groei. Vul nu de test in!

  • geen gegenereerd rapport
  • volledig vrijblijvend
  • geen kosten
  • geen verplicht nieuwsbriefabonnement
  • persoonlijke praktische tips