15 tips voor een groter aantal klanten in je bestand

Gefascineerd door een discussie op LinkedIn waar ondernemers massaal geïnteresseerd zijn in tips met betrekking tot het verbeteren van hun koude acquisitie schrijf ik deze blog. Want bijna iedereen wil een groter aantal klanten, maar welke klant zit er nu werkelijk te wachten op koude acquisitie?

Het wordt tijd om acquisitie een nieuwe betekenis te geven! Ik heb nog nooit in mijn netwerk een verhaal gehoord van een ondernemer over dat hij zo blij was dat iemand hem had gebeld en hem dat zoveel had opgeleverd. Integendeel, we leven in een land van de “nee/nee-sticker”, “bel-me-niet register” en strikte regelgeving rond “spam”.

En van ondernemers die over het algemeen geen tijd hebben en dus alleen maar gestoord worden (letterlijk en figuurlijk) van/door dit soort telefoontjes. Graag wil ik een andere, meer innovatieve, wind laten waaien door ondernemend Nederland.

Ik hoop middels onderstaande 15 tips andere invalshoeken te geven en een begin te maken met het beiden van tegenwicht aan de drang naar dit telefonisch “gespam”. Het kan namelijk ook anders en veel leuker!

Tip 1: Niemand doet wat u doet

Wat is de innovatie die u in de markt gaat zetten en die uw unieke manier van zakendoen weergeeft? Als u dit duidelijk heeft en duidelijk kunt maken naar uw doelgroep, doet u meer zaken.

Tip 2: Het verschil laten zien

Welke simpele zin kunt u maken die weergeeft, op een eenvoudige en snelle manier, wat het belangrijkste verschil is dat u maakt?

Tip 3: Uw geheime sausje

Welke unieke benadering in het zakendoen gaat als een hefboom werken voor uw sleutelboodschap? Waar maakt u daarin het verschil met anderen?

Tip 4: Goed delegeren

Als u niet alleen werkt: Hoe stelt u iedereen in staat om bij te dragen aan het succes van de organisatie?

Tip 5: Kwalitatieve Content maken en delen

Wat is uw geheim in de manier van zakendoen waar u gebruik van gaat maken op het gebied van content? Wat is het basisonderwerp voor een paper/blog/presentatie dat uw gezichtspunt bepaald?

Tip 6: Aanbeveelplan maken

Hoe verzamelt u aanbevelingen van klanten? Maak voor uzelf een aanbevelingverzamelplan en ga hiermee aan de slag!

Tip 7: Gratis PR

Hoe kunt u journalisten/pers gebruiken om mensen bewust te maken van uw content? Eigen ervaring: afgelopen maand interview in magazine “Dichterbij” van Rabobank Utrecht en in september 2010 kunnen spreken op conferentie + in nieuwsbrief + op website van “Mijn Bedrijf 2.0”.

Tip 8: Ga spreken

Welke onderwerpen, van uw content, zijn interessant voor een (groot) luisterend publiek? Maak vanuit uw content een paar korte presentaties en ga spreken bij netwerken.

Tip 9: Wordt gevonden

Door aanwezig te zijn op het internet (website) en actief te zijn in social media. En vooral door uw site door te linken naar:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • YouTube
  • Flickr
  • Twitter

- en zo verder….

Tip 10: Zuinig zijn op leads is iets persoonlijks

Als u contact heeft, onderhoud het dan ook en stem het af op het soort contact. Maak er geen eenheidsworst van!

Tip 11: Ga bloggen of doe mee aan discussies

Doe dit in de volgende stappen:

Leer: abonneer u op blogs van concurrenten en zie hoe ze schrijven.
Oefen: reageer op blogs of in discussies op LinkedIn.
Doe: maak uw blog actief op uw site, deel uw content en maak mensen bewust.

Tip 12: Wat is uw mond-tot-mondreclamefactor?

Vraag waarom klanten u aanbevelen en waarom niet. Streef naar een 100% aanbeveelfactor. Behandel elke klant als een met “life time value”.

Tip 13: Overtref verwachtingen

Doe altijd iets meer dan dat er wordt verwacht (iedereen houdt ervan om positief verrast te worden).

Tip 14: Verwijs goed door bij een vraag die u zelf niet aankunt

Kijk naar vragen van klanten die u niet kunt beantwoorden en bepaal wie het wel kan doen. Vraag altijd na of de doorverwijzing een goede was!

Tip 15: Geef een teken van leven

Zorg ervoor dat uw contacten elke 30 dagen iets van u horen.

Meer klanten nodig? Begin hier met de groeifasetest en ontvang gratis een op maat advies.

Wilt u contact opnemen? Bel mij dan op 030 888 7125 of e-mail mij gerust op pieter@nononsancy.nl.

Noot: dit artikel is vrij te kopiëren en te plaatsen onder vermelding van de bron (www.nononsancy.nl).

Reacties

jelle op 17-01-2013 om 16:03:
ah ik zie dat hij weg is op de site, via readibilty, wat bij tweetcaster hoort, staat nog de onjuiste term
jelle op 17-01-2013 om 16:00:
goede adviezen, alleen zou ik mond tot mond reclame schrijven, praat makkelijker dan mond op mond :-)
Hazel op 24-11-2011 om 16:14:
Wat heb je de tips op een frisse manier omschreven zonder belerend te zijn. Met een webwinkel heb ik op een iets andere manier te maken met het werven van klanten, maar ook hiervoor staan er zeker bruikbare tips tussen! Bedankt.

Reactie toevoegen



Begin hier....

en bepaal het startpunt van uw groei. Vul nu de test in!

  • geen gegenereerd rapport
  • volledig vrijblijvend
  • geen kosten
  • geen verplicht nieuwsbriefabonnement
  • persoonlijke praktische tips